Galerie Serruys

 
 
 

 

   

Van 10 januari tot en met 28 februari exposeren
Silene van Waveren en Johannes Karl G. Niedlich
hun werk in Galerie Serruys.

 


 
 
 

 

   
Silene van Waveren , (Utrecht,1958), wordt geïnspireerd door haar omgeving. Gevoel speelt een grote rol bij het ontwerpen van haar beelden. Zij werkt in verschillende stijlen en is niet onder één noemer te vangen. Toch zijn er enkele speerpunten in haar werk, waar zij inspiratie uit put. Voorbeelden hiervan zijn haar dieren, elk met een eigenzinnig karakter en mode: bijzondere kleding met creaties in diverse modestijlen, accessoires, catwalkladies en Betties in keramiek. Daarnaast werkt zij onderwerpen uit waar zij haar dieren of mensen in verwerkt én ook werkt zij aan uiteenlopende objecten van ingetogen tot uitbundig.

Eigen gevoel, omgeving als inspiratiebron, flexibiliteit en oneindig experimenteren, dat is haar werkwijze. Over haar techniek: ze werkt met oxiderend stoken, gebruikt diverse glazuren in één object of/en engoben, oxides, pigmenten (body stains) én ontdekt steeds weer nieuwe methoden. Zij heeft opdrachten voor bedrijven en particulieren in binnen- en buitenland uitgevoerd.

Zie ook: www.silenevanwaveren.nl

 


 
 
 

 

 

Johannes Karl G.Niedlich (Lunow an der Oder,1949), woont en werkt in Altlandsberg, een kleine plaats ten oosten van Berlijn. Na enkele studies heeft hij zich toegelegd op het tekenen. Vanaf 1978 heeft hij zo’n 70 boeken vormgegeven en geïllustreerd. Zeven van deze boeken zijn uitgeroepen tot de mooiste boeken van Oost en West Duitsland. In 1984 en 1989 is hij internationaal geëerd voor zijn illustraties en ontwerpen. Vanaf 1984 maakt hij naast illustraties ook vrij werk. Maar ook in het vrije werk zijn techniek en beeldtaal uit zijn rijke ervaring als illustrator herkenbaar. In Duitsland heeft hij in vrijwel alle grote steden exposities gehad. Ook buiten Duitsland heeft hij veel geëxposeerd.

Voor meer informatie kijk op www.niedlich.info

 


 
 

  

   
Van 7 maart tot en met 26 april 2010 exposeren
Frederike Drop en Rianne Witteveen
hun werk in Galerie Serruys.

 


 
 
 

 

   
Frederike Drop
woont in Hilversum en werkt in de gezondheidszorg. Textiel loopt als een rode draad door haar leven, maar kantklossen fascineerde haar het meest. In 1990 heeft zij de Nederlandse Kant Opleiding (NKO) afgerond, bijna tien jaar les gegeven in deze techniek en onder meer deelgenomen aan twee museumprojecten ‘De museumcollectie als inspiratiebron’. Hierbij kwam zij bij toeval tot de ontdekking dat je ook met de lijmspuit ‘kant’ kunt maken. De onwillige lijm verdient nog meer experimenten, met toevoeging van andere materialen. Inspiratie haalt zij uit de natuur, geschiedenis en thema’s als afscheid, verdriet of boosheid. Naast de genoemde museumprojecten heeft zij ook deelgenomen aan enkele groepstentoonstellingen in o.m. Meppel.

 


 
 

 

   

Rianne Witteveen houdt zich sinds 2000 voornamelijk bezig met grafisch werk. Daarin vindt zij de uitdaging van techniek en beeld. In het etsproces visualiseert zij gedachten en ervaringen . Zij zoekt steeds weer een andere weg om de mens in lijnvorm op de etsplaat aan te brengen. Met één lijn wil zij de mens neerzetten, als een geheel van lichaam en gevoel. De meeste menselijke figuren van haar hand bestaan dan ook uit één lijn. Rianne Witteveen maakt ook meer realistisch werk. Naast de etsen toont zij ook werk in andere technieken, Mono-Type en olieverf. Sinds 2003 heeft zij geregeld geëxposeerd in groepsverband en op kunstmarkten. In 2007 heeft zij haar eerste solotentoonstelling gehad, waarna er nog vele volgden. In 2008 heeft zij ook in Galerie Oostvogel in Rotterdam haar werk laten zien.

Kijk voor meer informatie op www.witteveen.demon.nl

 


 
 
Galerie Oostvogel  

 

   Galerie Serruys verzorgt vanaf januari 2008 ook de exposities in Galerie Oostvogel, gevestigd in het Verpleeghuis Antonius IJsselmonde, Groene Tuin 1,
3078 KA Rotterdam

Van 14 januari tot en met 6 maart 2010 laten
Mirian Zimmerman en Tom Erwich
hun werk zien in Galerie Oostvogel.

 


 
 
 

 

   
Ton Erwich
streeft naar eenvoud, sobere vormen, minimale decoratie. In de potten en vazen is het landschap in de omgeving terug te lezen. Je ziet de sporen van landbewerking, zoals ze zijn te vinden in de kleipolders van de Hoeksche Waard. Je ziet ook de gelaagdheid van het coulisselandschap met akkers, sloten, populieren.Ton Erwich gebruikt steengoedklei uit het Westerwald. De klei wordt gedraaid en bewerkt met rolstempels en radeerwieltjes tot er een patroon ontstaat van lijnen en vlakken. Een andere techniek die hij graag gebruikt is naked raku. Na een herhaalde bewerking blijft een eierschaalhuid met craquelures en rookpitten over, soms ook zwarte rookvlekken. Hoewel alle potten eenzelfde procedure doorlopen is het effect bij iedere pot anders.Ton Erwich heeft in het onderwijs gewerkt in beeldende vorming en handvaardigheid. Hij woont in de Hoeksche Waard en is daar actief in het culturele leven. Na een opleiding als pottenbakken aan het keramiekcentrum in Gouda opende hij Galerie Debuut in Nieuw Beijerland, waar hij nu enkele jaren workshops en cursussen organiseert.

Zie ook op www.galeriedebuut.nl


 
 
 

 

   
Mirian Zimmerman
is een schilder en graficus. Op deze expositie zijn schilderijen en etsen uit verschillende periodes te zien.
Haar landschappen herken je aan de vele structuren. Vroeger weergegeven in dikke lagen olieverf, nu in acrylverf gecombineerd met lakverf. In de landschappen is een belangrijke rol weggelegd voor water. Water staat symbool voor het voorbij stromende leven. De stroming die nieuwsgierig maakt. In haar landschappen zul je geen mensen of dieren tegen komen. Het gaat haar om de ervaring van de natuur. Dit jaar heeft ze sinds lange tijd een aantal vogels geschilderd, toevallige passanten van het landschap. U kunt een aantal voor het eerst op deze expositie aanschouwen.
Mirian Zimmerman is na de afronding van haar studie aan de Kunstacademie Rotterdam actief in de kunst educatie en heeft sinds 1996 Atelier Galathea op Goeree Overflakkee.

Zie ook op www.mirianzimmerman.nl

 
 
 

 

   Van 14 maart tot en met 2 mei 2010 laten
Johannes Karl G.Niedlich en Nelly Capelle
hun werk zien in Galerie Oostvogel.

 


 
 
 

 

 

Het werk van Johannes Karl G.Niedlich (Lunow an der Oder,1949) wordt op dit moment getoond in Galerie Serruys. Het zal ook te zien zijn in Galerie Oostvogel.


Johannes Karl G. Niedlich woont en werkt in Altlandsberg, een kleine plaats ten oosten van Berlijn. Na enkele studies heeft hij zich toegelegd op het tekenen. Vanaf 1978 heeft hij zo’n 70 boeken vormgegeven en geïllustreerd. Zeven van deze boeken zijn uitgeroepen tot de mooiste boeken van Oost en West Duitsland. In 1984 en 1989 is hij internationaal geëerd voor zijn illustraties en ontwerpen. Vanaf 1984 maakt hij naast illustraties ook vrij werk. Maar ook in het vrije werk zijn techniek en beeldtaal uit zijn rijke ervaring als illustrator herkenbaar. In Duitsland heeft hij in vrijwel alle grote steden exposities gehad. Ook buiten Duitsland heeft hij veel geëxposeerd, recent in Galerie Serruys.

Voor meer informatie kijk op www.niedlich.info

 


 
 
 

 

 


 

Nelly Capelle's (Zwijndrecht) liefde en keuze voor klei is al lange tijd bij haar aanwezig. Om het werken met klei op een meer persoonlijk niveau te brengen is zij de driejarige vakopleiding in Gouda gaan volgen.
Haar werk bestaat uit handgevormde keramische objecten die vaak een symbolische betekenis hebben. Zij maakt op zich zelf staande objecten, maar ook objecten die qua vorm en kleur een relatie met elkaar aangaan en zo groepen vormen. In veel van de objecten zijn menselijke vormen herkenbaar en met name vrouwelijke.
Zij heeft op veel plaatsen haar werk tentoongesteld in galeries en op kunstmarkten.