Galerie Serruys

 
 

 

Van 26 oktober tot en met 30 november 2014 laten moeder en dochter Willy en Joke Schut hun werk
zien in Galerie Serruys

 

 

 

 

 

 

Willy Schut (1952) woont en werkt in Nijkerk. Handen die voor haar denken en een passie voor vrij borduren zijn de basis ingrediënten voor de textiel kunst van Willy Schut. Veelal ontstaan haar werken vanuit een overkoepelend thema.
Het lijnenspel van infrastructuur intrigeerden Schut beeldend zo sterk dat hier meerdere werken uit zijn ontstaan. Langzaamaan vormde deze lijnspellen het thema ‘Verbindingen’ waar zij vandaag de dag in brede zin op voort borduurt.
Naast haar hoofd thema werkt zij steevast aan een wat kleiner project.
Vanuit haar “lapjes kast” werd Schut haar oog steevast naar twee antieke zakdoekjes getrokken. Gefrustreerd dat het er maar twee waren deed zij een oproep om ouderwetse witte geborduurde zakdoeken toe te sturen. Het gevolg van deze oproep waren meer dan 500 zakdoekjes. Deze zijn verwerkt in meerdere objecten met thema’s als liefde, verdriet en jeugdherinneringen. Schut heeft een sterk gevoel voor compositie. Zij laat het werk ontstaan, ze volgt haar gevoel, haar intuïtie en hart. Naast textiel zijn veel gebruikte materialen papier, foto’s en printtechnieken. Haar techniek geeft de textielkunst een nieuwe moderne uitstraling.


 
 
 

 

 

 

 

 


Willy Schut heeft een rijke geschiedenis in de textiel kunst. Geboren in een gezin waar kunst, naald en draad de basis was van haar opvoeding, was de liefde voor textielkunst al snel geboren. De kunstacademie en diverse masterclasses hebben haar natuurlijke aanleg voor compositie versterkt. Vandaag de dag werkt zij zelfstandig vanuit haar atelier aan huis. De mogelijkheid in Galerie Serruys om samen met haar dochter te exposeren heeft zij met beide handen aangegrepen. Kijk voor meer informatie op www.willyschut.exto.nl

 

 

 

 

 


 
 
 

 

 

 

 

Joke Schut (1988) woont en werkt in Rotterdam. Deze expositie geeft een kijkje in de intrigerende werelden die Joke Schut voor haar werken betreed. Zo geeft zij ons met haar serie ‘The perfect Fairytale’ een kijkje in de wereld vlak naast de onze maar die toch zo anders is. In deze serie volgde Schut maandenlang bruidsparen in Rotterdam uit zeer diverse (niet westerse) culturen. De voorbereidingen op wat hun perfecte sprookje moet worden; de uitgebreide ceremonies, uitgelaten dansende ooms, het verdriet van de bruid als zij weggegeven wordt...

 


 
 

 

 

 

 

 

 

 

Naast deze serie is er een eerste preview te zien van haar nieuwe werken. Hierin is zij onder andere bezig met een verhaal over het “landgoed” van Ben en Wil. Zij volgt het stel op de voet tijdens hun leven op de volkstuin. De kennis en liefde voor de tuin van deze mensen is op intieme wijze te zien.
Als scherpe observator legt Schut de momenten vast met het oog van een journalist. Tegelijkertijd, door haar keuze voor belichting en uitsnede geeft zij de magie van haar onderwerp weer.
Joke is in September 2013 afgestudeerd aan de Willem de Kooning academie te Rotterdam. Tijdens haar studie ontwikkelde zij een voorliefde voor documentair werk. Deze voorliefde is in haar hedendaagse werken nog steeds terug te vinden.
Voor meer informatie kijk op www.jokeschut.nl

 


 

 

 


Tijdens de decemberfeesten is er geen expositie.

De eerstvolgende expositie is van 11 januari tot en met 1 maart 2015.
Leden van de Artcoalitie 2014 laten hun werk zien.

 

 


 

 

 

 

 

 


Artcoalitie 2014 is een groep van tien kunstenaars die elkaar in de jaren negentig hebben leren kennen op de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst te Den Haag. Zij verklaren zelf:
“Wij herkennen instinctief de waarde van kunst en de waardevolle betekenis van het zelf creëren. Met gelijkgestemden willen wij betrokken zijn bij kunstuitingen van elkaar en van de wereld om ons heen. We hebben elkaar nooit losgelaten sinds de start van onze opleiding aan de KABK Den Haag eind jaren negentig. Beeldende kunst verbindt ons tot een groep en deze verklaring vat kort samen waartoe we ons verbinden zodat de vluchtigheid van alle dag ons niet uiteen waait.” (www.artcoalitie2014.com)

Vijf leden van de groep laten van 11 januari tot en met 1 maart 2015 in Galerie Serruys werk zien:
Gryts Lootsma, Ineke Tesselaar, Marijke Uitenbroek, Leidy van Leeuwen en Marjolein Maitinu.

Hiernaast ziet u een werk van Ineke Tesselaar

 


 
 
 

 

 

 

 


Gryts Lootsma
Sieraden (upcycling) maak ik van natuurlijk materiaal: zaden, pitten en schelpen van o.a. het Scheveningse strand. Dit combineer ik met oude knopen, rubber, hout, fluweel, metaal, zoetwaterparels, glas- en keramiekkralen. In de samenstelling zoek ik naar tegenstellingen als hard en zacht in kleur, vorm of materiaal. De ringen, halssieraden, broches en manchetknopen kenmerken duurzaamheid en evolutie van retro en ander gebruiksmateriaal. Zie ook www.grytslootsma.com



 
 
 

 

 

 


Marjolein Maitimu
Mijn werk bestaat voornamelijk uit digitale schetsen en schilderijen. Ik tracht greep te krijgen op gebeurtenissen, die nauwelijks vast te leggen zijn. In het werk dat ik hier laat zien, zijn stilgezette patronen van slecht ontvangen Tv zenders de basis. In beweging lijken deze ruis- of sneeuwbeelden een enorme chaos van stippen en strepen. Eenmaal stilgezet vormen ze de meest prachtige beelden, waarin goed geordende patronen en structuren waar te nemen zijn. Zie ook www.maitilinart.com



 
 
 

 

 

 

 


Marijke Uittenbroek

Zappend van smartphone naar computer, van stofzuigen naar teksten schrijven, schilder ik mijn werkelijkheid van computerspel tot bos, van alien tot tuinkabouter, van hart tot darmkanaal. Ik wil werken maken met de uitstraling van serieuze kunstwerken in de traditionele zin, daarom is alles tot in het kleinste detail afgewerkt, maar waarvan de voorstelling, vol zeer persoonlijke symbolen en/of in een afstandelijke computerachtige kunstmatigheid, die serieusheid in het absurde trekt. Kijk ook op profiles.google.com/mubk3012

 


 
 
 

 

 

 

 

 


Ineke Tesselaar
In mijn werk komen veel Delftsblauwe afbeeldingen voor, je vindt ze in vazen en als onderdeel van veelkleurige doeken geënt op onze multiculturele samenleving. Er zijn ook scherven, die zijn terug te voeren op mijn teleurstelling op reacties van de mens in onze samenleving op minderheidsgroeperingen.
Ik ben me ervan bewust dat mijn werk reacties en soms teleurstelling oproept bij de beschouwer, maar dat vind ik mooi, is dat niet juist waar het in kunst om gaat? Zie ook www.ineketesselaar.nl



 
 
 

 

 

 


Leidy van Leeuwen
Verlies en verdriet en het verlangen en de eenzaamheid die daaruit voortkomt houden mij bezig in de kunst. Ik probeer in mijn tekeningen en schilderijen beelden te vangen die deze gevoelens bij mij oproepen. Wie kent ze niet? De eenzame huizen in het landschap, de verlaten fabrieken en nutteloos geworden torens? Ik zie niet alleen het verlies maar ook troost in dit verval. Ik hoop met mijn beelden iets van die troost door te geven. Zie ook www.leidyvanleeuwen.nl

 

 

 

 


 

 

 

 

Galerie Serruys verzorgt geregeld
exposities in Galerie Oostvogel. U vindt
het in Laurens Antonius IJsselmonde,
Groene Tuin 1, 3078KA Rotterdam.


Van 3 november tot en met 7 december 2014 laten
Lilian Wessels en Hans Breeman hun werk zien in
Galerie Oostvogel

 

 

 

 

 

 

Hans Breeman woont en werkt in Rotterdam. Hij heeft eerder met succes geëxposeerd in Galerie Oostvogel. Hans Breeman is gespecialiseerd in maritieme aquarellen en olieverfschilderijen. Als Rotterdammer is hij altijd geïnteresseerd in scheepvaart en de Rotterdamse havens.
Zijn persoonlijke interesse gaat vooral uit naar de historische Nederlandse en Engelse scheepvaart tussen 1900 tot heden.

 

 


 
 
 

 

 

 

 

 

Hans Breeman werkt veel in opdracht van particulieren en eveneens voor bedrijven die een band hebben met de maritieme wereld. Voor meer informatie kijk op www.hansbreeman.nl


 


 
 
 

 

 

 

 

 

Lilian Wessels (1958) geboren te Harderwijk groeit op in een kunstzinnig milieu. Op jonge leeftijd zat ze vaak in het atelier van haar opa. Hij was kapitein op de grote vaart en schilderde scheepsportretten. In 1978 volgde Lilian een studie Art & Design (sculptuur) in Engeland. Terug in Amsterdam deed ze een studie anatomie voor de kunstenaar. Ze verhuisde naar Zoetermeer en volgde lessen in o.a. portrettekenen/boetseren, beeldhouwen, keramisch vormgeven, pottenbakken en fotografie. Nog steeds maakt ze bij dit centrum met een groep kunstenaars gebruik van de werkplaats.

 

 

 

 

 


 
 
 

 

 

 

Gaandeweg heeft ze een geheel eigen stijl ontwikkeld. Emotie in haar beelden speelt een belangrijke rol. Zij stralen kracht uit, maar ook kwetsbaarheid. Ze haalt haar inspiratie uit thema's zoals de mens, dier, aarde en mystiek. Het Boeddhisme intrigeert haar enorm, maar ook de Afrikaanse vrouw en haar cultuur. De mens in al zijn facetten is een voortdurende inspiratie voor haar. Ze vindt het belangrijk dat de combinatie van materialen in de portretten elkaar versterkt. Dat is ook de kracht in haar werk. Kijk voor meer informatie op www.lilianwessels.nl

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

Tijdens de decemberfeesten is er geen expositie.

De eerstvolgende expositie is van 18 januari tot en met 8 maart 2015.

Er is dan werk te zien van Jan Barendrecht en Jaap en Hetty Vrijland.

 

 

 

 

 


 

Jaap en Hetty Vrijland, een kunstenaarsechtpaar uit Puttershoek, maken objecten en sieraden van glas. Begin 2004 zijn zij in de ban geraakt van ‘glas’. Na een begincursus op de Berckepoort in Dordrecht zijn ze zich verder gaan ontwikkelen in met name de techniek van het fusen. Het werken met glas vergt echter ook een gedegen technische ondergrond. Ze hebben daarom verschillende opleidingen van Nederlandse en internationale docenten gevolgd (onder andere bij de bekende Jan-Hein van Stiphout in Tilburg). Het echtpaar houdt van het experiment en ontwikkelt regelmatig nieuwe dingen. Zij laten hun werk op vele plaatsen zien, o.m. op kunstmarkten

 



 
 
 

 

 

 

 

Jan Barendrecht is een vrijetijdsfotograaf met 50 jaar ervaring. Zijn kunst-gerelateerde opleiding deed hij begin zestiger jaren aan de glasschool van de Kristalunie te Leerdam, waar hij opgeleid werd tot glasmaker. Ontwerpers als Copier, Meydam en Thomassen waren de eersten die hem leerden, anders naar de wereld om zich heen te kijken en opgedane indrukken vast te leggen in beelden.
Vanaf het begin boeit het hem om eenmalige, bijzondere momenten, uitdrukkingen en emoties vast te leggen.

 


 
 
 

 

 

 

 

Daarnaast is hij zich o.a. gaan richten op stadsbeelden, situaties en vormen, die vaak anders lijken dan de werkelijkheid. Zowel beweging als verstilling dagen uit tot het vastleggen van wat hij daarin ziet. Daarbij is de aanwezigheid van licht, of het ontbreken daarvan, een bepalende factor. Veel van het fotowerk dat u hier ziet, is gemaakt in Rotterdam. Ook kunt u zijn fotowerk zien op zijn facebook-pagina; via Google bereikbaar met: janbarendrecht.fotowerk/facebook