 |
|
|
 |
Van 26 oktober tot en met 30 november
2014 laten moeder en dochter Willy en Joke Schut hun werk
zien in Galerie Serruys
|
|
|
|
Willy Schut (1952) woont en werkt in Nijkerk.
Handen die voor haar denken en een passie voor vrij borduren zijn
de basis ingrediënten voor de textiel kunst van Willy Schut.
Veelal ontstaan haar werken vanuit een overkoepelend thema.
Het lijnenspel van infrastructuur intrigeerden Schut beeldend zo
sterk dat hier meerdere werken uit zijn ontstaan. Langzaamaan vormde
deze lijnspellen het thema ‘Verbindingen’ waar zij vandaag
de dag in brede zin op voort borduurt.
Naast haar hoofd thema werkt zij steevast aan een wat kleiner project.
Vanuit haar “lapjes kast” werd Schut haar oog steevast
naar twee antieke zakdoekjes getrokken. Gefrustreerd dat het er
maar twee waren deed zij een oproep om ouderwetse witte geborduurde
zakdoeken toe te sturen. Het gevolg van deze oproep waren meer dan
500 zakdoekjes. Deze zijn verwerkt in meerdere objecten met thema’s
als liefde, verdriet en jeugdherinneringen. Schut heeft een sterk
gevoel voor compositie. Zij laat het werk ontstaan, ze volgt haar
gevoel, haar intuïtie en hart. Naast textiel zijn veel gebruikte
materialen papier, foto’s en printtechnieken. Haar techniek
geeft de textielkunst een nieuwe moderne uitstraling.
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Willy Schut heeft een rijke geschiedenis in de textiel kunst. Geboren
in een gezin waar kunst, naald en draad de basis was van haar opvoeding,
was de liefde voor textielkunst al snel geboren. De kunstacademie
en diverse masterclasses hebben haar natuurlijke aanleg voor compositie
versterkt. Vandaag de dag werkt zij zelfstandig vanuit haar atelier
aan huis. De mogelijkheid in Galerie Serruys om samen met haar dochter
te exposeren heeft zij met beide handen aangegrepen. Kijk voor meer
informatie op www.willyschut.exto.nl
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Joke Schut (1988) woont en werkt in Rotterdam.
Deze expositie geeft een kijkje in de intrigerende werelden die
Joke Schut voor haar werken betreed. Zo geeft zij ons met haar serie
‘The perfect Fairytale’ een kijkje in de wereld vlak
naast de onze maar die toch zo anders is. In deze serie volgde Schut
maandenlang bruidsparen in Rotterdam uit zeer diverse (niet westerse)
culturen. De voorbereidingen op wat hun perfecte sprookje moet worden;
de uitgebreide ceremonies, uitgelaten dansende ooms, het verdriet
van de bruid als zij weggegeven wordt...
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Naast deze serie is er een eerste preview te zien van haar nieuwe
werken. Hierin is zij onder andere bezig met een verhaal over het
“landgoed” van Ben en Wil. Zij volgt het stel op de
voet tijdens hun leven op de volkstuin. De kennis en liefde voor
de tuin van deze mensen is op intieme wijze te zien.
Als scherpe observator legt Schut de momenten vast met het oog van
een journalist. Tegelijkertijd, door haar keuze voor belichting
en uitsnede geeft zij de magie van haar onderwerp weer.
Joke is in September 2013 afgestudeerd aan de Willem de Kooning
academie te Rotterdam. Tijdens haar studie ontwikkelde zij een voorliefde
voor documentair werk. Deze voorliefde is in haar hedendaagse werken
nog steeds terug te vinden.
Voor meer informatie kijk op www.jokeschut.nl
|
 |
 |
 |
|
|
 |
Tijdens de decemberfeesten is er
geen expositie.
De eerstvolgende expositie is van
11 januari tot en met 1 maart 2015.
Leden van de Artcoalitie 2014 laten hun werk zien.
|
|
|
|
Artcoalitie 2014 is een groep van tien kunstenaars
die elkaar in de jaren negentig hebben leren kennen op de Koninklijke
Academie voor Beeldende Kunst te Den Haag. Zij verklaren zelf:
“Wij herkennen instinctief de waarde van kunst en de waardevolle
betekenis van het zelf creëren. Met gelijkgestemden willen
wij betrokken zijn bij kunstuitingen van elkaar en van de wereld
om ons heen. We hebben elkaar nooit losgelaten sinds de start van
onze opleiding aan de KABK Den Haag eind jaren negentig. Beeldende
kunst verbindt ons tot een groep en deze verklaring vat kort samen
waartoe we ons verbinden zodat de vluchtigheid van alle dag ons
niet uiteen waait.” (www.artcoalitie2014.com)
Vijf leden van de groep laten van 11 januari tot en met 1 maart
2015 in Galerie Serruys werk zien:
Gryts Lootsma, Ineke Tesselaar, Marijke Uitenbroek, Leidy van Leeuwen
en Marjolein Maitinu.
Hiernaast ziet u een werk van Ineke Tesselaar
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Gryts Lootsma
Sieraden (upcycling) maak ik van natuurlijk materiaal: zaden, pitten
en schelpen van o.a. het Scheveningse strand. Dit combineer ik met
oude knopen, rubber, hout, fluweel, metaal, zoetwaterparels, glas-
en keramiekkralen. In de samenstelling zoek ik naar tegenstellingen
als hard en zacht in kleur, vorm of materiaal. De ringen, halssieraden,
broches en manchetknopen kenmerken duurzaamheid en evolutie van
retro en ander gebruiksmateriaal. Zie ook www.grytslootsma.com
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Marjolein Maitimu
Mijn werk bestaat voornamelijk uit digitale schetsen en schilderijen.
Ik tracht greep te krijgen op gebeurtenissen, die nauwelijks vast
te leggen zijn. In het werk dat ik hier laat zien, zijn stilgezette
patronen van slecht ontvangen Tv zenders de basis. In beweging lijken
deze ruis- of sneeuwbeelden een enorme chaos van stippen en strepen.
Eenmaal stilgezet vormen ze de meest prachtige beelden, waarin goed
geordende patronen en structuren waar te nemen zijn. Zie ook www.maitilinart.com
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Marijke Uittenbroek
Zappend van smartphone naar computer, van stofzuigen naar teksten
schrijven, schilder ik mijn werkelijkheid van computerspel tot bos,
van alien tot tuinkabouter, van hart tot darmkanaal. Ik wil werken
maken met de uitstraling van serieuze kunstwerken in de traditionele
zin, daarom is alles tot in het kleinste detail afgewerkt, maar
waarvan de voorstelling, vol zeer persoonlijke symbolen en/of in
een afstandelijke computerachtige kunstmatigheid, die serieusheid
in het absurde trekt. Kijk ook op profiles.google.com/mubk3012
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Ineke Tesselaar
In mijn werk komen veel Delftsblauwe afbeeldingen voor, je vindt
ze in vazen en als onderdeel van veelkleurige doeken geënt
op onze multiculturele samenleving. Er zijn ook scherven, die zijn
terug te voeren op mijn teleurstelling op reacties van de mens in
onze samenleving op minderheidsgroeperingen.
Ik ben me ervan bewust dat mijn werk reacties en soms teleurstelling
oproept bij de beschouwer, maar dat vind ik mooi, is dat niet juist
waar het in kunst om gaat? Zie ook www.ineketesselaar.nl
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Leidy van Leeuwen
Verlies en verdriet en het verlangen en de eenzaamheid die daaruit
voortkomt houden mij bezig in de kunst. Ik probeer in mijn tekeningen
en schilderijen beelden te vangen die deze gevoelens bij mij oproepen.
Wie kent ze niet? De eenzame huizen in het landschap, de verlaten
fabrieken en nutteloos geworden torens? Ik zie niet alleen het verlies
maar ook troost in dit verval. Ik hoop met mijn beelden iets van
die troost door te geven. Zie ook www.leidyvanleeuwen.nl
|
 |
 |
 |
|
|
 |
Galerie Serruys verzorgt geregeld
exposities in Galerie Oostvogel. U vindt
het in
Laurens Antonius IJsselmonde,
Groene Tuin 1, 3078KA Rotterdam.
Van 3 november tot en met 7 december 2014
laten
Lilian Wessels en Hans Breeman hun werk zien in
Galerie Oostvogel
|
|
|
|
Hans Breeman woont en werkt in Rotterdam. Hij
heeft eerder met succes geëxposeerd in Galerie Oostvogel. Hans
Breeman is gespecialiseerd in maritieme aquarellen en olieverfschilderijen.
Als Rotterdammer is hij altijd geïnteresseerd in scheepvaart
en de Rotterdamse havens.
Zijn persoonlijke interesse gaat vooral uit naar de historische
Nederlandse en Engelse scheepvaart tussen 1900 tot heden.
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Hans Breeman werkt veel in opdracht van particulieren en eveneens
voor bedrijven die een band hebben met de maritieme wereld. Voor
meer informatie kijk op www.hansbreeman.nl
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Lilian Wessels (1958) geboren te Harderwijk groeit
op in een kunstzinnig milieu. Op jonge leeftijd zat ze vaak in het
atelier van haar opa. Hij was kapitein op de grote vaart en schilderde
scheepsportretten. In 1978 volgde Lilian een studie Art & Design
(sculptuur) in Engeland. Terug in Amsterdam deed ze een studie anatomie
voor de kunstenaar. Ze verhuisde naar Zoetermeer en volgde lessen
in o.a. portrettekenen/boetseren, beeldhouwen, keramisch vormgeven,
pottenbakken en fotografie. Nog steeds maakt ze bij dit centrum
met een groep kunstenaars gebruik van de werkplaats.
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Gaandeweg heeft ze een geheel eigen stijl ontwikkeld. Emotie in
haar beelden speelt een belangrijke rol. Zij stralen kracht uit,
maar ook kwetsbaarheid. Ze haalt haar inspiratie uit thema's zoals
de mens, dier, aarde en mystiek. Het Boeddhisme intrigeert haar
enorm, maar ook de Afrikaanse vrouw en haar cultuur. De mens in
al zijn facetten is een voortdurende inspiratie voor haar. Ze vindt
het belangrijk dat de combinatie van materialen in de portretten
elkaar versterkt. Dat is ook de kracht in haar werk. Kijk voor meer
informatie op www.lilianwessels.nl
|
 |
 |
 |
|
|
 |
Tijdens de decemberfeesten is er geen
expositie.
De eerstvolgende expositie is van
18 januari tot en met 8 maart 2015.
Er is dan werk te zien van Jan
Barendrecht en Jaap en Hetty Vrijland.
|
|
|
|
Jaap en Hetty Vrijland, een kunstenaarsechtpaar
uit Puttershoek, maken objecten en sieraden van glas. Begin 2004
zijn zij in de ban geraakt van ‘glas’. Na een begincursus
op de Berckepoort in Dordrecht zijn ze zich verder gaan ontwikkelen
in met name de techniek van het fusen. Het werken met glas vergt
echter ook een gedegen technische ondergrond. Ze hebben daarom verschillende
opleidingen van Nederlandse en internationale docenten gevolgd (onder
andere bij de bekende Jan-Hein van Stiphout in Tilburg). Het echtpaar
houdt van het experiment en ontwikkelt regelmatig nieuwe dingen.
Zij laten hun werk op vele plaatsen zien, o.m. op kunstmarkten
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Jan Barendrecht is een vrijetijdsfotograaf met
50 jaar ervaring. Zijn kunst-gerelateerde opleiding deed hij begin
zestiger jaren aan de glasschool van de Kristalunie te Leerdam,
waar hij opgeleid werd tot glasmaker. Ontwerpers als Copier, Meydam
en Thomassen waren de eersten die hem leerden, anders naar de wereld
om zich heen te kijken en opgedane indrukken vast te leggen in beelden.
Vanaf het begin boeit het hem om eenmalige, bijzondere momenten,
uitdrukkingen en emoties vast te leggen.
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Daarnaast is hij zich o.a. gaan richten op stadsbeelden, situaties
en vormen, die vaak anders lijken dan de werkelijkheid. Zowel beweging
als verstilling dagen uit tot het vastleggen van wat hij daarin
ziet. Daarbij is de aanwezigheid van licht, of het ontbreken daarvan,
een bepalende factor. Veel van het fotowerk dat u hier ziet, is
gemaakt in Rotterdam. Ook kunt u zijn fotowerk zien op zijn facebook-pagina;
via Google bereikbaar met: janbarendrecht.fotowerk/facebook
|
 |
 |
|
|