 |
|
|
 |
Van 6 juli tot en met 24 augustus
2014 laten
Tilly Heijster en Rogette Jonckiere hun werk
zien in Galerie Serruys
|
|
|
|
Tilly Heijster (1950, Schiedam) woont en werkt
in Rotterdam. Zij heeft haar opleiding genoten aan de Academie van
Beeldende Kunsten te Rotterdam. Zij is vanaf 1994 bezig met keramiek.
Elk keramisch werkstuk is uniek. Het werk wordt handmatig opgebouwd
met plakken klei. Het wordt bewerkt met engobe en oxide en gedeeltelijk
geglazuurd om de natuurlijke klei tinten goed tot uiting te laten
komen. Zij experimenteert met verschillende tinten en soorten klei,
die met elkaar worden vermengd. Bij het uitrollen ontstaan zo bijzondere
tekeningen van aardlagen. De structuren in het werk worden gevormd
door afdrukken met verschillende planten en klei afdrukken van diverse
boomschorsen. Voor de hangende keramische werken worden echte takken
gebruikt. U kunt meer van haar werk zien op haar website www.tillyheijster.exto.nl
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Rogette Jonckiere (1946, Poperinge België) woont en
werkt in Diksmuide (West Vlaanderen). Zij genoot haar opleiding
van 1987 tot 1991 aan de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten
in Brugge. De kunstenaar aan het woord: “Mijn werk omschrijf
ik als ritmische visuele poëzie waarin de mens centraal staat.
Door het weergeven van dagdagelijkse belevingen en momentopnames
waarin schimmen en silhouetten fungeren in een abstracte entourage
tracht ik de aandacht van de toeschouwer op te eisen om zijn eigen
gedachtewereld en zijn fantasie in mijn werk over te brengen, om
even stil te staan en aandachtig te zoeken naar de vermoedelijke
suggestieve weergave van gezichtloze wezens, waarin ieder mens zijn
eigen gevoelens kwijt kan, gevoelens van geluk, verdriet, angst,
agressie, vertwijfeling, hoop enz.
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Bewapend met een krachtige borsteltrek en een kleurrijk palet bewerk
ik mijn doeken en panelen tot het hele schilders proces me meesleurt
in een bovenaardse wereld waarin een gevecht ontstaat tussen chaos
en rust, tussen stilte en beweging, tussen licht en duisternis.
Een wereld waarin ik mezelf kwijt kan waar alles mag en alles kan.
Een wereld waarin een kind gelukkig kan zijn”. Voor meer informatie
kijk ook op haar website: www.rogettejonckiere.net
|
 |
 |
 |
|
|
 |
Van 31 augustus tot en met 19 oktober 2014 laten
Heleen van Deur en An Bruggeman hun werk
zien in Galerie Serruys
|
|
|
|
An Bruggeman, woont en werkt in Capelle aan den
IJssel. Na een opleiding kunstgeschiedenis en tekenen, is zij lessen
in diverse technieken gaan volgen op de Nieuwe Academie Utrecht
en daarna bij de Vrije Academie Rotterdam. Zij is met acryl schilderen
begonnen. Daarna is gaan werken met grafische technieken en drukken
à la H.N. Werkman en met name etsen. Deze technieken staan
los van elkaar, maar de laatste jaren combineert zij schilderen,
etsen en schrift en gebruikt de schilderijen als drager voor haar
etsen. Die combinatie is heel spannend en geeft veel mogelijkheden
en vrijheid. Het verwerken van leesbaar en onleesbaar schrift in
haar werken, biedt de mogelijkheid om haar verhaal te vertellen.
Lang zijn mensen en vreemde vogels de inspiratie voor haar werk
geweest. Momenteel is zij bezig met thema toen – nu –
later. Zie ook www.kunstwaard.nl
/ An Bruggeman
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Heleen van Deur woont en werkt in Amsterdam. Zij
was ruim dertig jaar werkzaam als psycholoog en zelfstandig adviseur
en voelde ongeveer even lange tijd de behoefte om kunst te maken.
In 2010 had zij een eerste kleine expositie met Japanse beelden,
daarna experimenteerde ze met ‘natuurpapier’ waarmee
ze begin dit jaar exposeerde in het St. Antoniusziekenhuis in Nieuwegein.
In Galerie Serruys laat zij driedimensionale beelden van papier
zien. Frames van karton, kippengaas, maar ook gevonden voorwerpen
en afval wordt bekleed met uiteenlopende soorten papier, zoals papier-maché,
handgeschept of handgegoten papier. In het bijzonder wordt gebruik
gemaakt van zogenaamd “natuurpapier”. Voor dit papier
zijn groenten en fruit zoals kool, snijbiet, pastinaak, artisjok,
en aardbei, kweepeer en kiwi bewerkt tot een soort papier. Ook de
schillen van asperge, mango en sinaasappel worden gebruikt.
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Eén beeld van de werkelijkheid bestaat niet. Naar alles
wat je minder of meer bekend voor komt kun je anders kijken of er
een andere betekenis aan geven. Dat is hoopvol en opwindend.
Kijk hoe kalligrafische spreuken van Japanse tempels worden ‘opgeblazen’
tot grote driedimensionale vormen die doen denken aan vreemdsoortige
menselijke of dierlijke figuren. Tempelspreuken worden zelf weer
tempelbeelden.
Let even niet op de versheid en gezondheidswaarde van groenten en
fruit en ontdek hoe mooi ons voedsel is om naar te kijken: de verfijnde
nerven in koolbladeren, de verrassende structuur van kweepeer, de
‘borduursteekjes’ van de kiwi en het lijnenspel in rabarber.
Groenten en fruit zijn omgetoverd tot kijkobjecten. Kijk ook op
www.heleenvandeur.nl
|
 |
 |
 |
|
|
 |
Galerie Serruys verzorgt geregeld
exposities in Galerie Oostvogel. U vindt
het in
Laurens Antonius IJsselmonde,
Groene Tuin 1, 3078KA Rotterdam.
Van 13 juli tot en met 31 augustus 2014
laat
Bea Verveer haar werk zien in
Galerie Oostvogel
|
|
|
|
Bea Verveer (1951, Groningen) woont en werkt in
Ridderkerk.
Al vroeg ontdekte Bea haar aanleg voor tekenen en schilderen. Na
de middelbare school ging ze werken bij een kunsthandel. Een aantal
jaren geleden keerde ze terug naar de passie uit haar jeugd en nu
schildert ze dagelijks met grote overgave en inzet. Zij is autodidact.
In haar latere jaren als kunstenaar is ze gecoacht door diverse
docenten en kunstenaars.
De eerste schilderjaren waren veelal gericht op abstracte schilderijen;
strenge geometrie met een sober kleurgebruik. Zij heeft een voorkeur
voor grote doeken, die ruimte creëren en die de vrijheid laat
om met het paletmes afstanden te overbruggen en een 'statement'
te maken. In de jaren werkte ze aan haar technische vaardigheden
zodat de vrijheid die te vinden is in haar abstracte werken ook
terug te vinden is in haar hedendaagse figuratieve werk.
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Bea houdt zich de laatste jaren dagelijks bezig met schilderen en
voelt zich geïnspireerd door de wereld om haar heen. Bea Verveer:
‘Schilderen is leven, het geeft mij vrijheid en ruimte. In
mijn portretten wil ik een emotie vangen, laat ik lijnen weg om
spanning te creëren. Ook in mijn abstracte werk houd ik me
bezig met gevoel. Vorm, diepte en beweging moeten in harmonie zijn,
zodat het licht zijn werk kan doen.’ Bij haar eerste deelname
aan de Kunstroute Ridderkerk (2009) is een van haar werken uitgeroepen
tot kunstwerk van het jaar en hangt nu in het Gemeentehuis van Ridderkerk.
Collega’s en publiek hebben haar in het kader van de Kunstroute
in 2011 gekozen tot kunstenaar van het jaar. Kijk ook op haar website
www.beaverveer.nl
|
 |
 |
 |
|
|
 |
Van 7 september tot en met 26 oktober
2014 laten
Wil Musters en Silene van Waveren hun werk zien in
Galerie Oostvogel
|
|
|
|
Wil Musters-Rijnders fotografeert al jaren en met veel plezier.
Nadat zij met vervroegd pensioen is gegaan kon zij zich intensiever
bezig gaan houden met fotograferen. Zij volgde cursussen bij de
“Beeldfabriek” en nam deel aan verschillende workshops
over natuur- en landschapsfotografie. Om haar foto’s met anderen
te kunnen delen en bespreken is zij lid van een natuurgroep voor
fotografie en van een algemene fotoclub.
Haar fotowerk is divers en loopt uiteen van straatfotografie tot
landschapsfotografie. Naast foto’s in kleur verschijnt er
steeds meer van haar werk in zwart-wit. Recent is zij met vrije
bewerking van haar foto’s. U kunt haar werk aantreffen op
exposities en in tijdschriften. Ook werkt zij regelmatig mee aan
kunst- en culturele projecten in haar wijk. Verder zendt zij werk
in naar buitenlandse fotosalons, die haar werk regelmatig accepteren
en in fotoboeken opnemen.
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
In 2009 heeft zij de 2e prijs gewonnen bij het Fotoconcours ‘De
Wijde Blik’. Hieruit volgde een mini-expositie in de Kunsthal
in Rotterdam. Van de Federation Internationale de l’Art Photographique
ontving zij in april 2013 de internationale onderscheiding voor
fotografie AFIAP.
Wilt u meer over haar fotowerk weten, bekijk dan haar website: home.kpn.nl/w.musters
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Silene van Waveren, (Utrecht, 1958), is keramisch vormgever. Gevoel
speelt een grote rol bij het ontwerpen van haar beelden en omvat
verschillende stijlen, maar is niet onder één noemer
te vangen. Zij wordt geïnspireerd door haar omgeving en uit
dit in haar dieren, elk met een eigenzinnig karakter, of in mode:
bijzondere kleding met creaties in diverse modestijlen, accessoires,
catwalkladies en Betties in keramiek. Daarnaast werkt zij onderwerpen
uit waar zij haar dieren of mensen in verwerkt én ook werkt
zij aan uiteenlopende objecten van ingetogen tot uitbundig. Eigen
gevoel, oneindig experimenteren en flexibiliteit, dat is haar werkwijze.
Zij gebruikt diverse glazuurtechnieken in één object
of/en engoben, oxides, pigmenten (body stains) én ontdekt
steeds weer nieuwe methoden. Ze werkt met oxiderend stoken. Objecten
vervaardigen met klei en andere materialen doet zij ook graag, onder
andere: touw, stof en glas.
Bezoek ook haar website: www.silenevanwaveren.nl
|
 |
 |
|
|