 |
|
|
 |
Van 9 maart tot 4 mei 2014 laten
Sandra Blaauw en Agaath Hordijk hun werk
zien in Galerie Serruys
|
|
|
|
Sandra Blaauw woont en werkt in Krimpen a/d IJssel. Zij
construeert het schilderij niet maar probeer het te laten ontstaan.
Tijdens het ontstaansproces is zij de bestuurder, maakt haar afwegingen
en keuzes en beslist. Deze werkwijze is verwant aan Panta Rhei:….Alles
stroomt, Alles beweegt, verandert (Heraclitus).
Sandra's voorkeur gaat uit naar natuurlijke materialen zoals: gouache,
ei-tempera, krijt, Oost Indische inkt, rijstpapier en moerbeiboom
papier. Het papier waarop zij werkt is heel belangrijk. Het moet
prettig aanvoelen en een goede structuur hebben. Zij legt het papier
op de grond, loopt er om heen, begint te werken en zet de eerste
lijn. Bij deze manier van werken past goed de uitspraak van de schilder
Paul Citroen die zei: “wat je op papier zet zijn lijnen, stippen,
vlekken, vegen en uit het samenspel van al die elementen komt de
tekening vanzelf te voorschijn”.
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
In de krijttekeningen heeft zij gebruik gemaakt van de frottage-techniek
(afwrijven). De organische manier van werken en de gelaagdheid in
het werk (textuur) zijn voor haar belangrijke inspiratiebronnen.
Door op een speelse, ontdekkende manier te werken, probeert zij
nieuwe mogelijkheden te ontwikkelen. Daarbij is een hoge mate van
concentratie gecombineerd met een gevoel van vrijheid en onbevangenheid
van groot belang.
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Agaath Hordijk is geboren en getogen in Rotterdam
en woont al ruim 40 jaar in Krimpen aan den IJssel. Haar passie
is het vormen van objecten uit klei. Hiervoor gebruikt zij Franse
chamotte klei in verschillende kleuren en bewerkt sommige objecten
met oxide’s. Het werken met glazuur heeft niet haar voorkeur.
Zij vindt het een uitdaging om in haar beelden vorm te geven aan
menselijke contacten en de natuur, zoals in de goed gemutste tuinwachter,
in vogels, in aardbollen en in menselijke figuren. De beelden zijn
vorstbestendig en als de beelden een poosje buiten staan kan het
een natuurlijke groene aanslag krijgen. Ook de gebronsde keramiek
is vorstbestendig. Haar opleiding heeft zij genoten bij keramist
Herman Gast en daarnaast via de vrije kunstacademie. Zij geeft cursussen
in de eigen werkplaats. Voor meer informatie,
kijk op www.agaathvandijk.nl
|
 |
 |
 |
|
|
 |
Van 11 mei tot en met 29 juni 2014 laten
Movses Poghosyan en Roza Manucharyan
(uit Armenië) en Bas Themans hun werk
zien in Galerie Serruys
|
|
|
|
Movses Poghosyan (1974) woont en werkt in Vanadzor, Armenië.
In eigen land is de veertigjarige Movses Pohosyan een bekend kunstenaar.
Vanaf 1999 is hij docent schilderkunst aan de Vanadzor Universiteit,
afdeling Schone Kunsten. Hij heeft veelvuldig geëxposeerd in
Armenië en Georgië, solo en groepsgewijs. In Nederland
heeft hij enkele malen een expositie gehad, de laatste keer in 2013
in Almelo. Zijn werk balanceert tussen abstractie en figuratie.
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Roza Manucharyan (1981) woont en werkt ook in Vanadzor,
Armenië en is gehuwd met Movses. Zij is een begaafd kunstenaar
en geeft schilderles aan de School voor Kunst en Cultuur in Vanadzor.
Ook zij heeft veelvuldig geëxposeerd in Armenië en Georgië.
Zij toont schilderijen en beschilderde grammofoonplaten.
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Bas Themans, schilder en beeldhouwer laat in de vitrine
zijn bronzen beelden zien. Hij zegt daarover:
“Mijn beelden zijn vervormd, gedeukt, gebutst en lijken enkele
eeuwen in de modder te hebben gelegen. Ik heb ze een tweede leven
gegeven, weggehaald uit hun vernieling en het afgedankt zijn. Daar
staan ze dan in al hun lelijkheid en met al hun kwetsuren. Kijkt
u maar hoe mooi en boeiend verval en vervorming kan zijn. Kijk voor
meer informatie ook op basthemans.kunstinzicht.nl
|
 |
 |
 |
|
|
 |
Galerie Serruys verzorgt geregeld
exposities in Galerie Oostvogel. U vindt
het in
Laurens Antonius IJsselmonde,
Groene Tuin 1, 3078KA Rotterdam.
Van 16 maart tot en met 11 mei 2014 laten
Ria 't Hart en Anneke Slappendel hun werk zien
in Galerie Oostvogel
|
|
|
|
Anneke Slappendel woont en werkt in Oudekerk a/d
IJssel. Sinds 1980 is zij actief met keramiek, waarvan de laatste
jaren intensief. Zij wil met klei iets moois maken, waar anderen
dan van kunnen genieten. Steeds is zij op zoek naar nieuwe toepassingen
van deze eeuwenoude techniek. Haar werk bestaat uit handgevormde
unica, nu eens figuratief dan weer functioneel.
Per object bepaalt zij hoe gestookt of geglazuurd zou kunnen worden
om elk werk een eigen karakter te geven. De buitenbeelden zijn op
1200 graden gestookt waardoor ze geheel vorstbestendig zijn. Zij
heeft het werken als keramiste geleerd door vallen en opstaan. Behoudens
enkele losse cursussen, is zij autodidact. Zie voor meer informatie
haar website:
www.annekeslappendel.nl
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Ria ‘t Hart woont en werkt in Krimpen a/d
IJssel. Haar thema is hoofdzakelijk emotie en experiment. Ria werkt
zowel abstract als figuratief. Luisterend naar muziek schildert
zij kleur tegen kleur, zoekend naar vormen, met verrassend resultaat,
waarbij zij veel aan de verbeelding van de kijker overlaat. Zij
schildert hoofdzakelijk met acrylverf. Op dit moment experimenteert
ze met verschillende papiersoorten, waaronder karton e.d.
Haar opleiding kreeg zij door middel van cursussen en modeltekenen.
Daarna werkte zij bij bekende kunstenaars in hun atelier. Door veel
te experimenteren werd er naar een eigen stijl gewerkt.
|
 |
 |
 |
|
|
 |
Van 18 mei tot en met 6 juli 2014
laten
Ada en Rob Burgerhout hun werk zien in
Galerie Oostvogel
|
|
|
|
Ada Burgerhout woont en werkt in Ridderkerk. Zij
is getrouwd met Rob. Ada heeft van 1963 tot 1968 de opleiding tekenen
en schilderen aan de Academie van Beeldende Kunsten te Rotterdam
gevolgd. Daarna heeft zij zich lang niet actief met kunst bezig
gehouden. Toen zij in 2003 een cursus "boetseren in was"
volgde bij beeldhouwer Louis Jetzes werd ze meteen getroffen door
het materiaal en het driedimensionaal werken. Later is zij bij atelier
Jetzes ook in hardsteen gaan werken. Zij volgt regelmatig workshops
bij beeldhouwer Peter Roos.
Het is iedere keer weer een uitdaging van was of een ruw stuk steen
een mooi beeld te maken. Haar inspiratiebron is vooral de natuur,
maar het komt ook regelmatig voor dat ze de steen laat bepalen wat
het gaat verbeelden. Zo komt de schoonheid van het materiaal het
best tot zijn recht. Meer werk is te zien op
www.adabv.eu
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Rob Burgerhout is sinds zijn vroege jeugd al geïnteresseerd
in fotografie. Hij was 11 jaar toen hij van zijn zakgeld zijn eerste
camera kocht. Werk in architectuur en volkshuisvesting zorgde er
voor dat fotografie in de loop der jaren regelmatig naar de achtergrond
verdween. Pas de laatste jaren is hij er weer intensief mee bezig
en heeft hij daartoe ook een aantal cursussen gevolgd.
Reizen staat centraal in zijn foto’s, waarbij hij probeert
meer vast te leggen dan een mooi plaatje. Naast fotografische kwaliteit
moet een foto liefst ook iets vertellen of vragen oproepen. Een
voorbeeld hiervan is de foto van de kruisberg in Litouwen. Een goede
foto is volgens hem een foto die meer lagen in zich heeft dan alleen
het mooie plaatje. En soms lukt dat, vaker niet.
De foto’s worden nauwelijks bewerkt. Het beperkt zich tot
bijsnijden (croppen), hier en daar contrasten aanpassen en eventueel
omzetten van kleur naar zwart-wit als dat beter past bij het onderwerp.
Burgerhout gebruikt en Nikon D80 en een Canon Ixus 90IS.
|
 |
 |
|
|