 |
|
|
 |
Van 13 januari tot en met 3 maart 2013
laat
Lizan van Dijk haar werk zien in Galerie Serruys
|
|
|
|
Lizan van Dijk zegt over haar werk:
“iets in de buitenwereld intrigeert mij en door deze impressie
uit te werken, wordt zij blijvend deel van mijn binnenwereld. Dit
zichtbaar maken op het doek van mijn binnenwereld gebeurt in fases.
Laag na laag bouw ik aan de uiteindelijke vorm. Ik gebruik daarvoor
die technieken en materialen die daartoe geëigend zijn. Mijn
grotendeels abstracte werken bestaan uit veel uiteenlopende materialen,
maar de dragende factor is de acrylverf.
Tijdens het werken komt er een stroom van associaties op gang. Deze
stroom brengt mij dichterbij datgene wat het doek van mij wil. Het
is een constant zoeken naar evenwicht tussen de verf en de andere
materialen. De spanning die dit opwekt vindt zijn weerslag op het
doek.
Mijn doeken kunnen een harde contrasterende sfeer uitstralen. Mijn
meer diffuse werken kunnen bij de toeschouwer een behoefte oproepen
om te weten wat er achter dat diffuse licht schuilt.
Deze werken zijn beiden een aspect van mijn wezen. Zij zijn wat
groot uitgevallen visitekaartjes. Zij staan garant voor een wezenlijke
ontmoeting”
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Naast schilderijen maakt Lizan ook muurobjecten en sculpturen. Die
worden getoond in de vitrine.
Lizan van Dijk studeerde aan de Gerrit Rietveldacademie te Amsterdam,
exposeerde op veel plaatsen en geeft schilderlessen en workshops.
Ze werkt wisselend vanuit haar atelier in Zuid-Frankrijk en haar
atelier in Haarlem.
Meer informatie kunt u vinden op www.lizanvandijk.exto.nl
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Van 10 maart tot en met 5 mei 2013
laten
Sascha van Ommeren en Bep Fränzel hun werk
zien in Galerie Serruys
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
De magische wereld van Sascha van Ommeren, door
gelaagde lagen heen. In Galerie Serruys exposeert Sascha van Ommeren
persoonlijke notities in de vorm van schilderijen in tempera of
gemengde techniek en etsen. Dromen, herinneringen, waarnemingen,
neurosen; het onzichtbare wil ze zichtbaar maken. De verstilde figuren,
bomen, vogels, geestverschijningen en liefdeskoppels figureren in
een sprookjesachtige wereld, soms met een stekelige lading. De schilderijen
en etsen zijn ontstaan en opgebouwd in vele lagen en vele fasen.
Zodat het schilderij een “huid” krijgt plus een verleden
en meer intensiteit van kleur. Sascha studeerde af aan de Willem
de Kooning Academie in 1994 en won de Illustratieprijs 2012.
Voor meer informatie, kijk op
www.saschavanommeren.nl
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Al meer dan 30 jaar is Bep Fränzel –
van de Grift geboeid door en verbonden met het bijzondere materiaal
klei, vormeloos, kneedbaar en door vuur voor eeuwig gevormd. De
natuur met al haar verschijnselen, de eb- en vloedbeweging van Lek
en IJssel maar ook de wereld van de planeten zijn een voortdurende
bron van inspiratie. Ook tekens van de tijd, zichtbaar op muren
en schuttingen inspireren haar beeldtaal. Deze zijn op deze expositie
zichtbaar op objecten en “kleischilderijen” (Marokkaanse
deuren). Er worden ook enkele objecten van porselein getoond. Deze
hebben een fragiele uitstraling maar dragen dezelfde beeldtaal als
het robuuste aardewerk met zijn schilderachtige, kleurrijke en bewerkte
oppervlak.
Meer informatie kunt u vinden op www.bepfranzel.nl Op www.kunstwaard.nl
vindt u twee opdrachten die zij de afgelopen jaren heeft gerealiseerd
voor kinderhospice “de Pallieterburght” in Capelle aan
den IJssel en voor de Aula van de begraafplaats Waalhoven in Krimpen
aan den IJssel
Voor meer informatie, kijk op www.bepfranzel.nl
|
 |
 |
 |
|
|
 |
Galerie Serruys verzorgt geregeld
exposities in Galerie Oostvogel. U vindt
het in
Laurens Antonius IJsselmonde,
Groene Tuin 1, 3078KA Rotterdam.
Van 20 januari
tot en met 10 maart 2013 laten Alicia Gil Mataix en Margreet Kloosterman
hun werk zien in Galerie Oostvogel.
|
|
|
|
Alicia Gil Mataix (1969) is in Spanje aan de Facultad de
las bellas artes van Valencia afgestudeerd met tekenen als specialisatie.
In 1997 is zij in Nederland komen wonen. Haar vroege werken, gemaakt
in Spanje en de eerste jaren in Nederland, waren hoofdzakelijk stillevens
en abstracte schilderijen. Gaandeweg is zij steeds vaker landschappen
gaan schilderen. Dit zijn in het bijzonder impressies van Spaanse
landschappen geïnspireerd op haar herinneringen aan haar vaderland.
De werken zijn duidelijk te herkennen door het gebruik van felle,
heldere kleuren en texturen. Hierdoor zijn vrijwel al haar werken
te typeren als expressief en dynamisch waarbij de werken naar het
abstracte neigen. Bij haar schilderijen draait het niet alleen om
de afbeelding, ook de verf en andere elementen als papier of pigmenten
zijn interessant op zichzelf. Haar afbeeldingen zijn figuratief
maar niet realistisch. De compositie moet spannend zijn. Dat is
te zien aan het gebruik van kleuren, de belangrijke lijnen en het
contrast. Alicia komt uit een familie met wortels in de keramiekambacht.
Sinds haar kindertijd zag zij mensen haar familie in de weer met
het beschilderen van kleipotten. Kwasten en verf, Spaanse tradities
en cultuur evenals Middellandse Zee met haar bijzondere lichten
en landschappen maken deel uit van haar. Zij laat zich inspireren
door Edward Hopper, Tapies en Miquel Barcelo.
Zie ook www.alicia-gil.com
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Margreet Kloosterman (1955) heeft de keramiekopleiding
gevolgd in Gouda en deed in 2002 eindexamen draaien en handvormen.
Aansluitend heeft zij diverse cursussen gevolgd bij gerenommeerde
leraren. Veel inspiratie deed zij op tijdens studiereizen in China
(2001) en Japan (2006). Uitgangspunt voor haar werk is een op de
schijf gedraaide vorm. Vervormen, indrukken en snijden zijn onderdelen
van het proces om te komen tot het uiteindelijke resultaat: altijd
unica.
Het onvoorspelbare karakter van primitieve stooktechnieken heeft
op haar een grote aantrekkingskracht. Sporen van vuur zijn essentieel
en leiden samen met het gebruik van natuurlijke materialen tot verrassende
resultaten. Het tentoongestelde werk komt grotendeels uit mijn zelfgebouwde
rookstookoven. Het gepolijste werk wordt na de stook schoon geborsteld
en ingesmeerd met bijenwas. Zij heeft haar werk op vele plaatsen
laten zien en is lid van verschillende kunstenaarsgroepen. Margreet
Kloosterman woont en werkt in Ammerstol: Keramiekatelier Het Zomerpaleis,
Lekdijk 36 2865 LD Ammerstol.
Meer informatie kunt u vinden op www.kunstwaard.nl
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Van 17 maart tot en met 12 mei
2013 laat
Nelleke Vonk haar werk zien in Galerie Oostvogel.
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Nelleke Vonk (1956) woont en werkt in Schoonhoven.
Het werk dat Nelleke in Galerie Oostvogel exposeert bestaat uit
pasteltekeningen en collages. Werk geïnspireerd door het dagelijks
leven, ontstaan vanuit een gevoel of een ervaring. In haar werk
tracht ze de menselijke relaties vast te leggen. Bij landschappen
gaat het met name om het pakken van de weidsheid. De laatste jaren
maakt Nelleke pastelstekingen met collage. Het ontwerp ontstaat
door met wit papier de vormen te scheuren. Daarna wordt met de pastels
de sfeer en emotie toegevoegd. Haar recente werk bestaat uit een
scala van geel, rood en oranje tinten.
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Ook andere collages worden getoond. Deze zijn opgebouwd uit verschillende
soorten papier en karton. Het papier of karton is vooraf met acrylverf
bewerkt. Nelleke werkt met een diversiteit aan materialen. De afgelopen
jaren heeft ze het vilten ontdekt. Hiermee maakt ze o.a. shawls
die opvallen door de kleuren en zachtheid van het materiaal.
Ze is altijd al creatief bezig geweest en heeft zich via verschillende
wegen ontwikkeld. Via de Werkschuit (Gouda), de Volksuniversiteit
en jaren les van Wilma Tuytel (beiden Schoonhoven). Volgde tekenles
en kunstanalyse bij Atelier Lokaal van Ina Hoeneveld. Sinds 2012
volgt zij modeltekenlessen bij Leo de Koning in Rotterdam. Voor
meer informatie, kijk op www.nellekewimvonk.nl
|
 |
 |
|
|