Galerie Serruys

 
 

 

Van 13 januari tot en met 3 maart 2013 laat
Lizan van Dijk haar werk zien in Galerie Serruys

 

 

 

 


Lizan van Dijk
zegt over haar werk:

“iets in de buitenwereld intrigeert mij en door deze impressie uit te werken, wordt zij blijvend deel van mijn binnenwereld. Dit zichtbaar maken op het doek van mijn binnenwereld gebeurt in fases. Laag na laag bouw ik aan de uiteindelijke vorm. Ik gebruik daarvoor die technieken en materialen die daartoe geëigend zijn. Mijn grotendeels abstracte werken bestaan uit veel uiteenlopende materialen, maar de dragende factor is de acrylverf.
Tijdens het werken komt er een stroom van associaties op gang. Deze stroom brengt mij dichterbij datgene wat het doek van mij wil. Het is een constant zoeken naar evenwicht tussen de verf en de andere materialen. De spanning die dit opwekt vindt zijn weerslag op het doek.
Mijn doeken kunnen een harde contrasterende sfeer uitstralen. Mijn meer diffuse werken kunnen bij de toeschouwer een behoefte oproepen om te weten wat er achter dat diffuse licht schuilt.
Deze werken zijn beiden een aspect van mijn wezen. Zij zijn wat groot uitgevallen visitekaartjes. Zij staan garant voor een wezenlijke ontmoeting”



 
 
 

 

 

 

 


Naast schilderijen maakt Lizan ook muurobjecten en sculpturen. Die worden getoond in de vitrine.
Lizan van Dijk studeerde aan de Gerrit Rietveldacademie te Amsterdam, exposeerde op veel plaatsen en geeft schilderlessen en workshops. Ze werkt wisselend vanuit haar atelier in Zuid-Frankrijk en haar atelier in Haarlem.


Meer informatie kunt u vinden op www.lizanvandijk.exto.nl


 

 

 



 
 
 

 

 


Van 10 maart tot en met 5 mei 2013 laten
Sascha van Ommeren en Bep Fränzel hun werk
zien in Galerie Serruys

 


 
 
 

 

 

 

De magische wereld van Sascha van Ommeren, door gelaagde lagen heen. In Galerie Serruys exposeert Sascha van Ommeren persoonlijke notities in de vorm van schilderijen in tempera of gemengde techniek en etsen. Dromen, herinneringen, waarnemingen, neurosen; het onzichtbare wil ze zichtbaar maken. De verstilde figuren, bomen, vogels, geestverschijningen en liefdeskoppels figureren in een sprookjesachtige wereld, soms met een stekelige lading. De schilderijen en etsen zijn ontstaan en opgebouwd in vele lagen en vele fasen. Zodat het schilderij een “huid” krijgt plus een verleden en meer intensiteit van kleur. Sascha studeerde af aan de Willem de Kooning Academie in 1994 en won de Illustratieprijs 2012.

Voor meer informatie, kijk op www.saschavanommeren.nl

 

 


 
 
 

 

 

 

Al meer dan 30 jaar is Bep Fränzel – van de Grift geboeid door en verbonden met het bijzondere materiaal klei, vormeloos, kneedbaar en door vuur voor eeuwig gevormd. De natuur met al haar verschijnselen, de eb- en vloedbeweging van Lek en IJssel maar ook de wereld van de planeten zijn een voortdurende bron van inspiratie. Ook tekens van de tijd, zichtbaar op muren en schuttingen inspireren haar beeldtaal. Deze zijn op deze expositie zichtbaar op objecten en “kleischilderijen” (Marokkaanse deuren). Er worden ook enkele objecten van porselein getoond. Deze hebben een fragiele uitstraling maar dragen dezelfde beeldtaal als het robuuste aardewerk met zijn schilderachtige, kleurrijke en bewerkte oppervlak.
Meer informatie kunt u vinden op www.bepfranzel.nl Op www.kunstwaard.nl vindt u twee opdrachten die zij de afgelopen jaren heeft gerealiseerd voor kinderhospice “de Pallieterburght” in Capelle aan den IJssel en voor de Aula van de begraafplaats Waalhoven in Krimpen aan den IJssel

Voor meer informatie, kijk op www.bepfranzel.nl



 

 

 

 

Galerie Serruys verzorgt geregeld
exposities in Galerie Oostvogel. U vindt
het in Laurens Antonius IJsselmonde,
Groene Tuin 1, 3078KA Rotterdam.

Van 20 januari tot en met 10 maart 2013 laten Alicia Gil Mataix en Margreet Kloosterman hun werk zien in Galerie Oostvogel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Alicia Gil Mataix
(1969) is in Spanje aan de Facultad de las bellas artes van Valencia afgestudeerd met tekenen als specialisatie. In 1997 is zij in Nederland komen wonen. Haar vroege werken, gemaakt in Spanje en de eerste jaren in Nederland, waren hoofdzakelijk stillevens en abstracte schilderijen. Gaandeweg is zij steeds vaker landschappen gaan schilderen. Dit zijn in het bijzonder impressies van Spaanse landschappen geïnspireerd op haar herinneringen aan haar vaderland. De werken zijn duidelijk te herkennen door het gebruik van felle, heldere kleuren en texturen. Hierdoor zijn vrijwel al haar werken te typeren als expressief en dynamisch waarbij de werken naar het abstracte neigen. Bij haar schilderijen draait het niet alleen om de afbeelding, ook de verf en andere elementen als papier of pigmenten zijn interessant op zichzelf. Haar afbeeldingen zijn figuratief maar niet realistisch. De compositie moet spannend zijn. Dat is te zien aan het gebruik van kleuren, de belangrijke lijnen en het contrast. Alicia komt uit een familie met wortels in de keramiekambacht. Sinds haar kindertijd zag zij mensen haar familie in de weer met het beschilderen van kleipotten. Kwasten en verf, Spaanse tradities en cultuur evenals Middellandse Zee met haar bijzondere lichten en landschappen maken deel uit van haar. Zij laat zich inspireren door Edward Hopper, Tapies en Miquel Barcelo.

Zie ook www.alicia-gil.com


 
 
 

 

 

 

 
Margreet Kloosterman (1955) heeft de keramiekopleiding gevolgd in Gouda en deed in 2002 eindexamen draaien en handvormen. Aansluitend heeft zij diverse cursussen gevolgd bij gerenommeerde leraren. Veel inspiratie deed zij op tijdens studiereizen in China (2001) en Japan (2006). Uitgangspunt voor haar werk is een op de schijf gedraaide vorm. Vervormen, indrukken en snijden zijn onderdelen van het proces om te komen tot het uiteindelijke resultaat: altijd unica.
Het onvoorspelbare karakter van primitieve stooktechnieken heeft op haar een grote aantrekkingskracht. Sporen van vuur zijn essentieel en leiden samen met het gebruik van natuurlijke materialen tot verrassende resultaten. Het tentoongestelde werk komt grotendeels uit mijn zelfgebouwde rookstookoven. Het gepolijste werk wordt na de stook schoon geborsteld en ingesmeerd met bijenwas. Zij heeft haar werk op vele plaatsen laten zien en is lid van verschillende kunstenaarsgroepen. Margreet Kloosterman woont en werkt in Ammerstol: Keramiekatelier Het Zomerpaleis, Lekdijk 36 2865 LD Ammerstol.

Meer informatie kunt u vinden op www.kunstwaard.nl

 

 

 


 
 
 

 

 

 

 

Van 17 maart tot en met 12 mei 2013 laat
Nelleke Vonk haar werk zien in Galerie Oostvogel.

 


 
 
 

 

 

 
Nelleke Vonk (1956) woont en werkt in Schoonhoven. Het werk dat Nelleke in Galerie Oostvogel exposeert bestaat uit pasteltekeningen en collages. Werk geïnspireerd door het dagelijks leven, ontstaan vanuit een gevoel of een ervaring. In haar werk tracht ze de menselijke relaties vast te leggen. Bij landschappen gaat het met name om het pakken van de weidsheid. De laatste jaren maakt Nelleke pastelstekingen met collage. Het ontwerp ontstaat door met wit papier de vormen te scheuren. Daarna wordt met de pastels de sfeer en emotie toegevoegd. Haar recente werk bestaat uit een scala van geel, rood en oranje tinten.

 


 
 
 

 

 

 
Ook andere collages worden getoond. Deze zijn opgebouwd uit verschillende soorten papier en karton. Het papier of karton is vooraf met acrylverf bewerkt. Nelleke werkt met een diversiteit aan materialen. De afgelopen jaren heeft ze het vilten ontdekt. Hiermee maakt ze o.a. shawls die opvallen door de kleuren en zachtheid van het materiaal.
Ze is altijd al creatief bezig geweest en heeft zich via verschillende wegen ontwikkeld. Via de Werkschuit (Gouda), de Volksuniversiteit en jaren les van Wilma Tuytel (beiden Schoonhoven). Volgde tekenles en kunstanalyse bij Atelier Lokaal van Ina Hoeneveld. Sinds 2012 volgt zij modeltekenlessen bij Leo de Koning in Rotterdam. Voor meer informatie, kijk op www.nellekewimvonk.nl