 |
|
|
 |
Van 7 juli tot en met 25 augustus
2013 laten
Steve Nijbroek en Lilian Wessels hun werk
zien in Galerie Serruys
|
|
|
|
Steve Nijbroek (1964) is een van de meest
kleurrijke kunstenaars van Zuid Holland. Op dit moment zit Steve
in een zeer productieve fase. Zijn levenslust spat van de doeken
af. Thema’s als katten, vogels en koeien komen regelmatig
terug maar ook auto’s en gebouwen worden in de typische ‘Nijbroek
stijl’ op doek vastgelegd. Zijn composities, kleuren en contouren
zijn gewaagd, soms rechtstreeks uit de flacon. Krachtige penseelstreken
worden afgewisseld met subtiele intervallen. Geen wonder dat men
niet raakt uitgekeken bij de werken van Nijbroek. Bij het aanschouwen
van Nijbroek’s werken komt de naam van COBRA al snel naar
boven maar vooral andere namen zijn hieraan toe te voegen zoals,
Jacob Herskind, Jean-Michel Basqiat, Mozart en Jimi Hendrix. Deze
namen in combinatie met de typische ‘Nijbroek Art stijl’
zorgt ervoor dat Steve moeilijk in een vakje is te plaatsen. Voorlopig
houdt Steve het op figuratief maar zo langzamerhand zullen kunstkenners
al elementen van Urban Art en Pop Art herkennen. Bijsluiter: Mensen
die bang voor kleur zijn worden geadviseerd NIET naar de werken
van Steve Nijbroek te kijken.
Kijk voor meer informatie op www.nijbroek.com
Facebook: ‘like’ Nijbroek Art
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Sinds 2001 is Lilian Wessels zelfstandig kunstenaar.
In 1976 heeft Lilian een studie Art & Design gevolgd bij Padworth
College in Reading (Engeland). Na een studie anatomie is Lilian
lessen gaan volgen in o.a. portrettekenen/boetseren, beeldhouwen,
keramisch vormgeven, pottenbakken en fotografie. Gaandeweg heeft
ze een geheel eigen stijl ontwikkeld, emotie in haar beelden speelt
een belangrijke rol. Sterk maar ook kwetsbaar. De mens in al zijn
facetten is een voortdurende inspiratie voor haar. Het boetseren,
glazuren en de verschillende stooktechnieken bij keramiek, geven
Lilian de mogelijkheid om haar ideeën vorm te geven. Ze haalt
haar inspiratie uit thema's zoals de mens, dier, aarde en mystiek.
Het Boeddhisme intrigeert haar enorm maar ook de Afrikaanse vrouw
en haar cultuur. Het zijn beelden met een ziel.
Kijk voor meer informatie op www.lilianwessels.nl
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Van 1 september tot en met 20 oktober
2013 laat
Jan Hauwert zijn werk zien in Galerie Serruys
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Jan Hauwert woont en werkt in Poortugaal. Hij maakt
schilderijen, tekeningen en collages op papier en op doek. Daarnaast
bouwt hij keramiek objecten die veelal gemaakt zijn van plakken
klei, samengevoegd met slib tot objecten. Zijn inspiratie vindt
hij in vooral in zijn medemensen en tijdens zijn reizen door allerlei
landen en landschappen. Het begon met het landschap uit zijn jeugd,
water en lucht in enorme volumes, het open West Friese polderlandschap.
Later zijn daar de bergen bij gekomen die, met hun robuuste karakter,
een bepaalde intimiteit en bescherming geven.
Jan Hauwert is gefascineerd door mensen, hoe ze zijn, wat ze doen
en hoe ze samenleven, hun rituelen en verhalen. Zijn indrukken en
ervaringen vertalen zich in een tekening, een schilderij of een
kleiobject. Daarbij hoort een veelzijdigheid aan vormgeving. De
ene keer wat streng en sober, de andere keer uitbundig en veelvormig.
Als kind van de jaren ’60 houd hij van kleur en veelvormigheid,
maar het leven kent vele fasen en dat vertaald zich in mijn werk:
‘Het leven, ach ja, het leven transformeert!”
|
 |
 |
 |
|
|
 |
Galerie Serruys verzorgt geregeld
exposities in Galerie Oostvogel. U vindt
het in
Laurens Antonius IJsselmonde,
Groene Tuin 1, 3078KA Rotterdam.
Van 14
juli tot en met 1 september laten
Gerreke van Veen en Martin Heijstek
hun werk zien in Galerie Oostvogel.
|
|
|
|
Gerreke van Veen (1964) is al op jonge leeftijd
creatieve cursussen gaan volgen. Na een tekenopleiding is ze verder
gaan studeren aan de Nutsacademie te Rotterdam en afgestudeerd in
onder andere plastisch vormgeven en keramiek. Tijdens en na haar
opleiding heeft ze gewerkt met ouderen in een verpleeg- en ziekenhuis,
op een dagverblijf voor verstandelijk gehandicapten en als docente
tekenen en handvaardigheid op een basisschool.
Gerreke werkt graag met klei omdat het haar fascineert de ongekende
mogelijkheden van klei steeds opnieuw te ontdekken. Met een stuk
klei in handen begin je als vanzelf te kneden en te vormen. Kinderen
bezitten de gave om vanuit niets, iets te maken en vaak ontstaan
hieruit de meest originele creaties. Door het werken met klei blijft
zij een beetje kind en laat ik nog steeds dingen zomaar ontstaan.
In het werk van Gerreke staat de mens centraal. Zij tracht in klei
een emotie, een houding of een uitdrukking zichtbaar te maken. Haar
werk is het gehele jaar op diverse plaatsen in binnen - en buitenland
te bewonderen, in eigen atelier, op kunst - en keramiekmarkten,
exposities en in galeries. Ze geeft cursussen in keramisch werken,
workshops en cursussen waar het gaat om teambuilding.
Zie ook www.ecru.nl
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Martin Heijstek (1981) is van jongs af aan al geïntrigeerd
door fotografie en de ruwe ideeën die hij tot leven wil laten
komen in een foto. Bijvoorbeeld: Alles om ons heen is gemaakt voor
ons oogniveau om het logisch te laten kijken, zelfs als je recht
naar beneden zou kijken. Martin zoekt de “vergeten”
details en zet die eens een keer op oogniveau, genieten van de kleine
dingen zeg maar. Macrofotografie is voor hem een passie en hij probeert
steeds zijn grenzen te verleggen. Ook portretfotografie is een manier
voor hem om beelden tot leven te laten komen.
Voor meer informatie kun je terecht op de website van Martin: www.partofmart.nl
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Van 8 september tot en met 27 oktober
laat
Joke Roldaan haar werk zien in Galerie Oostvogel.
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Joke Roldaan woont en werkt in Rotterdam. Haar
werk beweegt zich tussen figuratief en abstract, soms meer figuratief,
soms meer abstract, afhankelijk van het thema en de dialoog, die
tussen haar en haar werk ontstaat. Het is voor haar een voortdurend
zoeken naar evenwicht tussen spontaniteit en het denkproces. Wat
haar oog ziet en in haar geest wordt vastgehouden, wordt vaak een
thema van haar werk. De thema's, die haar het meest inspireren,
zijn de mens in al zijn facetten en onderlinge relaties én
het landschap in al zijn dramatische verschijningsvormen. Haar doel
is zoveel mogelijk de bij haar opgeroepen stemming van die specifieke
mens of dat specifieke landschap - koud, warm, leeg of kwetsbaar,
agressief, eenzaam - te vertalen naar vorm, kleur en ruimte. Zij
probeert te komen tot soms geabstraheerde beelden, waarbij herkenning
van ondergeschikt belang is. Het gaat haar om een persoonlijke interpretatie,
waarbij het streven erop gericht is het universele in de mens aan
te spreken. Belangrijk voor haar is een absolute vrijheid, waarbij
zij zich niet gebonden wil voelen aan welke stroming dan ook.
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Haar materiaalgebruik is divers: voor haar schilderijen maakt zij
veelal gebruik van acryl- en/of olieverf, soms ook met gemengd met
andere materialen als krijt, touw, wrakhout, zand, lood, gips, jute,
postzakken e.a. Voor haar sculpturen werkt zij graag in was en/of
klei, die zij afgiet in brons, beton of terrazzo.
Zij begon haar opleiding aan de Academie van Beeldende Kunsten in
Rotterdam. Daarna studeerde zij MO handenarbeid en tekenen, volgde
een oriëntatiejaar aan de Rietveldacademie in Amsterdam. Op
de Vrije Academie in Den Haag kreeg zij o.a. les van de beeldhouwer
Rudi Rooijackers en de schilders Wil Bouthoorn en Jan Sierhuis.
Daarnaast heeft zij Kunst- en Architectuurgeschiedenis gestudeerd
aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.
Een leidraad voor haar is de uitspraak van Paul Valéry: “Als
een vogel precies kon zeggen wàt hij zingt, waaròm
hij zingt en wàt het in hem is dat zingt – zou hij
niet meer zingen”
|
 |
 |
|
|