Galerie Serruys

 
 

 

Van 31 augustus tot en met 19 oktober 2014 laten
Heleen van Deur en An Bruggeman hun werk
zien in Galerie Serruys

 

 

 

 

 

 


An Bruggeman,
woont en werkt in Capelle aan den IJssel. Na een opleiding kunstgeschiedenis en tekenen, is zij lessen in diverse technieken gaan volgen op de Nieuwe Academie Utrecht en daarna bij de Vrije Academie Rotterdam. Zij is met acryl schilderen begonnen. Daarna is gaan werken met grafische technieken en drukken à la H.N. Werkman en met name etsen. Deze technieken staan los van elkaar, maar de laatste jaren combineert zij schilderen, etsen en schrift en gebruikt de schilderijen als drager voor haar etsen. Die combinatie is heel spannend en geeft veel mogelijkheden en vrijheid. Het verwerken van leesbaar en onleesbaar schrift in haar werken, biedt de mogelijkheid om haar verhaal te vertellen. Lang zijn mensen en vreemde vogels de inspiratie voor haar werk geweest. Momenteel is zij bezig met thema toen – nu – later. Zie ook www.kunstwaard.nl/An Bruggeman


 


 
 
 

 

 

 

 


Heleen van Deur woont en werkt in Amsterdam. Zij was ruim dertig jaar werkzaam als psycholoog en zelfstandig adviseur en voelde ongeveer even lange tijd de behoefte om kunst te maken. In 2010 had zij een eerste kleine expositie met Japanse beelden, daarna experimenteerde ze met ‘natuurpapier’ waarmee ze begin dit jaar exposeerde in het St. Antoniusziekenhuis in Nieuwegein.
In Galerie Serruys laat zij driedimensionale beelden van papier zien. Frames van karton, kippengaas, maar ook gevonden voorwerpen en afval wordt bekleed met uiteenlopende soorten papier, zoals papier-maché, handgeschept of handgegoten papier. In het bijzonder wordt gebruik gemaakt van zogenaamd “natuurpapier”. Voor dit papier zijn groenten en fruit zoals kool, snijbiet, pastinaak, artisjok, en aardbei, kweepeer en kiwi bewerkt tot een soort papier. Ook de schillen van asperge, mango en sinaasappel worden gebruikt.

 

 

 


 
 

 

 

 

 

 

 


Eén beeld van de werkelijkheid bestaat niet. Naar alles wat je minder of meer bekend voor komt kun je anders kijken of er een andere betekenis aan geven. Dat is hoopvol en opwindend.
Kijk hoe kalligrafische spreuken van Japanse tempels worden ‘opgeblazen’ tot grote driedimensionale vormen die doen denken aan vreemdsoortige menselijke of dierlijke figuren. Tempelspreuken worden zelf weer tempelbeelden.
Let even niet op de versheid en gezondheidswaarde van groenten en fruit en ontdek hoe mooi ons voedsel is om naar te kijken: de verfijnde nerven in koolbladeren, de verrassende structuur van kweepeer, de ‘borduursteekjes’ van de kiwi en het lijnenspel in rabarber. Groenten en fruit zijn omgetoverd tot kijkobjecten. Kijk ook op www.heleenvandeur.nl

 


 

 

 



Van 26 oktober tot en met 30 november 2014 laten moeder en dochter Willy en Joke Schut hun werk
zien in Galerie Serruys

 

 


 

 



Willy Schut (1952) woont en werkt in Nijkerk. Handen die voor haar denken en een passie voor vrij borduren zijn de basis ingrediënten voor de textiel kunst van Willy Schut. Veelal ontstaan haar werken vanuit een overkoepelend thema.
Het lijnenspel van infrastructuur intrigeerden Schut beeldend zo sterk dat hier meerdere werken uit zijn ontstaan. Langzaamaan vormde deze lijnspellen het thema ‘Verbindingen’ waar zij vandaag de dag in brede zin op voort borduurt.
Naast haar hoofd thema werkt zij steevast aan een wat kleiner project.
Vanuit haar “lapjes kast” werd Schut haar oog steevast naar twee antieke zakdoekjes getrokken. Gefrustreerd dat het er maar twee waren deed zij een oproep om ouderwetse witte geborduurde zakdoeken toe te sturen. Het gevolg van deze oproep waren meer dan 500 zakdoekjes. Deze zijn verwerkt in meerdere objecten met thema’s als liefde, verdriet en jeugdherinneringen. Schut heeft een sterk gevoel voor compositie. Zij laat het werk ontstaan, ze volgt haar gevoel, haar intuïtie en hart. Naast textiel zijn veel gebruikte materialen papier, foto’s en printtechnieken. Haar techniek geeft de textielkunst een nieuwe moderne uitstraling.

 


 
 
 

 

 

 

 

 

Willy Schut heeft een rijke geschiedenis in de textiel kunst. Geboren in een gezin waar kunst, naald en draad de basis was van haar opvoeding, was de liefde voor textielkunst al snel geboren. De kunstacademie en diverse masterclasses hebben haar natuurlijke aanleg voor compositie versterkt. Vandaag de dag werkt zij zelfstandig vanuit haar atelier aan huis. De mogelijkheid in Galerie Serruys om samen met haar dochter te exposeren heeft zij met beide handen aangegrepen. Kijk voor meer informatie op www.willyschut.exto.nl


 

 



 
 
 

 

 

 

 

Joke Schut (1988) woont en werkt in Rotterdam. Deze expositie geeft een kijkje in de intrigerende werelden die Joke Schut voor haar werken betreed. Zo geeft zij ons met haar serie ‘The perfect Fairytale’ een kijkje in de wereld vlak naast de onze maar die toch zo anders is. In deze serie volgde Schut maandenlang bruidsparen in Rotterdam uit zeer diverse (niet westerse) culturen. De voorbereidingen op wat hun perfecte sprookje moet worden; de uitgebreide ceremonies, uitgelaten dansende ooms, het verdriet van de bruid als zij weggegeven wordt...

 


 
 
 

 

 

 

 

   

Naast deze serie is er een eerste preview te zien van haar nieuwe werken. Hierin is zij onder andere bezig met een verhaal over het “landgoed” van Ben en Wil. Zij volgt het stel op de voet tijdens hun leven op de volkstuin. De kennis en liefde voor de tuin van deze mensen is op intieme wijze te zien.
Als scherpe observator legt Schut de momenten vast met het oog van een journalist. Tegelijkertijd, door haar keuze voor belichting en uitsnede geeft zij de magie van haar onderwerp weer.
Joke is in September 2013 afgestudeerd aan de Willem de Kooning academie te Rotterdam. Tijdens haar studie ontwikkelde zij een voorliefde voor documentair werk. Deze voorliefde is in haar hedendaagse werken nog steeds terug te vinden.
Voor meer informatie kijk op www.jokeschut.nl


 

 

 

 

Galerie Serruys verzorgt geregeld
exposities in Galerie Oostvogel. U vindt
het in Laurens Antonius IJsselmonde,
Groene Tuin 1, 3078KA Rotterdam.


Van 7 september tot en met 26 oktober 2014 laten
Wil Musters en Silene van Waveren hun werk zien in
Galerie Oostvogel

 



 

 

 

Wil Musters-Rijnders fotografeert al jaren en met veel plezier. Nadat zij met vervroegd pensioen is gegaan kon zij zich intensiever bezig gaan houden met fotograferen. Zij volgde cursussen bij de “Beeldfabriek” en nam deel aan verschillende workshops over natuur- en landschapsfotografie. Om haar foto’s met anderen te kunnen delen en bespreken is zij lid van een natuurgroep voor fotografie en van een algemene fotoclub.
Haar fotowerk is divers en loopt uiteen van straatfotografie tot landschapsfotografie. Naast foto’s in kleur verschijnt er steeds meer van haar werk in zwart-wit. Recent is zij met vrije bewerking van haar foto’s. U kunt haar werk aantreffen op exposities en in tijdschriften. Ook werkt zij regelmatig mee aan kunst- en culturele projecten in haar wijk. Verder zendt zij werk in naar buitenlandse fotosalons, die haar werk regelmatig accepteren en in fotoboeken opnemen.

 


 
 
 

 

 

 

 

In 2009 heeft zij de 2e prijs gewonnen bij het Fotoconcours ‘De Wijde Blik’. Hieruit volgde een mini-expositie in de Kunsthal in Rotterdam. Van de Federation Internationale de l’Art Photographique ontving zij in april 2013 de internationale onderscheiding voor fotografie AFIAP.
Wilt u meer over haar fotowerk weten, bekijk dan haar website: home.kpn.nl/w.musters

 


 
 
 

 

 

 

 

Silene van Waveren, (Utrecht, 1958), is keramisch vormgever. Gevoel speelt een grote rol bij het ontwerpen van haar beelden en omvat verschillende stijlen, maar is niet onder één noemer te vangen. Zij wordt geïnspireerd door haar omgeving en uit dit in haar dieren, elk met een eigenzinnig karakter, of in mode: bijzondere kleding met creaties in diverse modestijlen, accessoires, catwalkladies en Betties in keramiek. Daarnaast werkt zij onderwerpen uit waar zij haar dieren of mensen in verwerkt én ook werkt zij aan uiteenlopende objecten van ingetogen tot uitbundig. Eigen gevoel, oneindig experimenteren en flexibiliteit, dat is haar werkwijze. Zij gebruikt diverse glazuurtechnieken in één object of/en engoben, oxides, pigmenten (body stains) én ontdekt steeds weer nieuwe methoden. Ze werkt met oxiderend stoken. Objecten vervaardigen met klei en andere materialen doet zij ook graag, onder andere: touw, stof en glas.
Bezoek ook haar website: www.silenevanwaveren.nl

 


 

 

 

 

Van 3 november tot en met 7 december 2014 laten
Lilian Wessels en Hans Breeman hun werk zien in
Galerie Oostvogel

 

 

 

 

 

 

 

 

Hans Breeman woont en werkt in Rotterdam. Hij heeft eerder met succes geëxposeerd in Galerie Oostvogel. Hans Breeman is gespecialiseerd in maritieme aquarellen en olieverfschilderijen. Als Rotterdammer is hij altijd geïnteresseerd in scheepvaart en de Rotterdamse havens.
Zijn persoonlijke interesse gaat vooral uit naar de historische Nederlandse en Engelse scheepvaart tussen 1900 tot heden.



 
 
 

 

 

 

Hans Breeman werkt veel in opdracht van particulieren en eveneens voor bedrijven die een band hebben met de maritieme wereld. Voor meer informatie kijk op www.hansbreeman.nl

 

 


 
 
 

 

 

 

 

Lilian Wessels (1958) geboren te Harderwijk groeit op in een kunstzinnig milieu. Op jonge leeftijd zat ze vaak in het atelier van haar opa. Hij was kapitein op de grote vaart en schilderde scheepsportretten. In 1978 volgde Lilian een studie Art & Design (sculptuur) in Engeland. Terug in Amsterdam deed ze een studie anatomie voor de kunstenaar. Ze verhuisde naar Zoetermeer en volgde lessen in o.a. portrettekenen/boetseren, beeldhouwen, keramisch vormgeven, pottenbakken en fotografie. Nog steeds maakt ze bij dit centrum met een groep kunstenaars gebruik van de werkplaats.

 

 

 

 

 

 


 
 
 

 

 

 

 

Gaandeweg heeft ze een geheel eigen stijl ontwikkeld. Emotie in haar beelden speelt een belangrijke rol. Zij stralen kracht uit, maar ook kwetsbaarheid. Ze haalt haar inspiratie uit thema's zoals de mens, dier, aarde en mystiek. Het Boeddhisme intrigeert haar enorm, maar ook de Afrikaanse vrouw en haar cultuur. De mens in al zijn facetten is een voortdurende inspiratie voor haar. Ze vindt het belangrijk dat de combinatie van materialen in de portretten elkaar versterkt. Dat is ook de kracht in haar werk. Kijk voor meer informatie op www.lilianwessels.nl