 |
|
|
 |
Van 31 augustus tot en met 19 oktober
2014 laten
Heleen van Deur en An Bruggeman hun werk
zien in Galerie Serruys
|
|
|
|
An Bruggeman, woont en werkt in Capelle aan den IJssel.
Na een opleiding kunstgeschiedenis en tekenen, is zij lessen in
diverse technieken gaan volgen op de Nieuwe Academie Utrecht en
daarna bij de Vrije Academie Rotterdam. Zij is met acryl schilderen
begonnen. Daarna is gaan werken met grafische technieken en drukken
à la H.N. Werkman en met name etsen. Deze technieken staan
los van elkaar, maar de laatste jaren combineert zij schilderen,
etsen en schrift en gebruikt de schilderijen als drager voor haar
etsen. Die combinatie is heel spannend en geeft veel mogelijkheden
en vrijheid. Het verwerken van leesbaar en onleesbaar schrift in
haar werken, biedt de mogelijkheid om haar verhaal te vertellen.
Lang zijn mensen en vreemde vogels de inspiratie voor haar werk
geweest. Momenteel is zij bezig met thema toen – nu –
later. Zie ook www.kunstwaard.nl/An
Bruggeman
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Heleen van Deur woont en werkt in Amsterdam. Zij
was ruim dertig jaar werkzaam als psycholoog en zelfstandig adviseur
en voelde ongeveer even lange tijd de behoefte om kunst te maken.
In 2010 had zij een eerste kleine expositie met Japanse beelden,
daarna experimenteerde ze met ‘natuurpapier’ waarmee
ze begin dit jaar exposeerde in het St. Antoniusziekenhuis in Nieuwegein.
In Galerie Serruys laat zij driedimensionale beelden van papier
zien. Frames van karton, kippengaas, maar ook gevonden voorwerpen
en afval wordt bekleed met uiteenlopende soorten papier, zoals papier-maché,
handgeschept of handgegoten papier. In het bijzonder wordt gebruik
gemaakt van zogenaamd “natuurpapier”. Voor dit papier
zijn groenten en fruit zoals kool, snijbiet, pastinaak, artisjok,
en aardbei, kweepeer en kiwi bewerkt tot een soort papier. Ook de
schillen van asperge, mango en sinaasappel worden gebruikt.
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Eén beeld van de werkelijkheid bestaat niet. Naar alles wat
je minder of meer bekend voor komt kun je anders kijken of er een
andere betekenis aan geven. Dat is hoopvol en opwindend.
Kijk hoe kalligrafische spreuken van Japanse tempels worden ‘opgeblazen’
tot grote driedimensionale vormen die doen denken aan vreemdsoortige
menselijke of dierlijke figuren. Tempelspreuken worden zelf weer
tempelbeelden.
Let even niet op de versheid en gezondheidswaarde van groenten en
fruit en ontdek hoe mooi ons voedsel is om naar te kijken: de verfijnde
nerven in koolbladeren, de verrassende structuur van kweepeer, de
‘borduursteekjes’ van de kiwi en het lijnenspel in rabarber.
Groenten en fruit zijn omgetoverd tot kijkobjecten. Kijk ook op
www.heleenvandeur.nl
|
 |
 |
 |
|
|
 |
Van 26 oktober tot en met 30 november 2014 laten moeder en dochter
Willy en Joke Schut hun werk
zien in Galerie Serruys
|
|
|
|
Willy Schut (1952) woont en werkt in Nijkerk. Handen
die voor haar denken en een passie voor vrij borduren zijn de basis
ingrediënten voor de textiel kunst van Willy Schut. Veelal
ontstaan haar werken vanuit een overkoepelend thema.
Het lijnenspel van infrastructuur intrigeerden Schut beeldend zo
sterk dat hier meerdere werken uit zijn ontstaan. Langzaamaan vormde
deze lijnspellen het thema ‘Verbindingen’ waar zij vandaag
de dag in brede zin op voort borduurt.
Naast haar hoofd thema werkt zij steevast aan een wat kleiner project.
Vanuit haar “lapjes kast” werd Schut haar oog steevast
naar twee antieke zakdoekjes getrokken. Gefrustreerd dat het er
maar twee waren deed zij een oproep om ouderwetse witte geborduurde
zakdoeken toe te sturen. Het gevolg van deze oproep waren meer dan
500 zakdoekjes. Deze zijn verwerkt in meerdere objecten met thema’s
als liefde, verdriet en jeugdherinneringen. Schut heeft een sterk
gevoel voor compositie. Zij laat het werk ontstaan, ze volgt haar
gevoel, haar intuïtie en hart. Naast textiel zijn veel gebruikte
materialen papier, foto’s en printtechnieken. Haar techniek
geeft de textielkunst een nieuwe moderne uitstraling.
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Willy Schut heeft een rijke geschiedenis in de textiel kunst. Geboren
in een gezin waar kunst, naald en draad de basis was van haar opvoeding,
was de liefde voor textielkunst al snel geboren. De kunstacademie
en diverse masterclasses hebben haar natuurlijke aanleg voor compositie
versterkt. Vandaag de dag werkt zij zelfstandig vanuit haar atelier
aan huis. De mogelijkheid in Galerie Serruys om samen met haar dochter
te exposeren heeft zij met beide handen aangegrepen. Kijk voor meer
informatie op www.willyschut.exto.nl
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Joke Schut (1988) woont en werkt in Rotterdam.
Deze expositie geeft een kijkje in de intrigerende werelden die
Joke Schut voor haar werken betreed. Zo geeft zij ons met haar serie
‘The perfect Fairytale’ een kijkje in de wereld vlak
naast de onze maar die toch zo anders is. In deze serie volgde Schut
maandenlang bruidsparen in Rotterdam uit zeer diverse (niet westerse)
culturen. De voorbereidingen op wat hun perfecte sprookje moet worden;
de uitgebreide ceremonies, uitgelaten dansende ooms, het verdriet
van de bruid als zij weggegeven wordt...
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Naast deze serie is er een eerste preview te zien van haar nieuwe
werken. Hierin is zij onder andere bezig met een verhaal over het
“landgoed” van Ben en Wil. Zij volgt het stel op de
voet tijdens hun leven op de volkstuin. De kennis en liefde voor
de tuin van deze mensen is op intieme wijze te zien.
Als scherpe observator legt Schut de momenten vast met het oog van
een journalist. Tegelijkertijd, door haar keuze voor belichting
en uitsnede geeft zij de magie van haar onderwerp weer.
Joke is in September 2013 afgestudeerd aan de Willem de Kooning
academie te Rotterdam. Tijdens haar studie ontwikkelde zij een voorliefde
voor documentair werk. Deze voorliefde is in haar hedendaagse werken
nog steeds terug te vinden.
Voor meer informatie kijk op www.jokeschut.nl
|
 |
 |
 |
|
|
 |
Galerie Serruys verzorgt geregeld
exposities in Galerie Oostvogel. U vindt
het in
Laurens Antonius IJsselmonde,
Groene Tuin 1, 3078KA Rotterdam.
Van 7 september tot en met 26 oktober
2014 laten
Wil Musters en Silene van Waveren hun werk zien in
Galerie Oostvogel
|
|
|
|
Wil Musters-Rijnders fotografeert al jaren en
met veel plezier. Nadat zij met vervroegd pensioen is gegaan kon
zij zich intensiever bezig gaan houden met fotograferen. Zij volgde
cursussen bij de “Beeldfabriek” en nam deel aan verschillende
workshops over natuur- en landschapsfotografie. Om haar foto’s
met anderen te kunnen delen en bespreken is zij lid van een natuurgroep
voor fotografie en van een algemene fotoclub.
Haar fotowerk is divers en loopt uiteen van straatfotografie tot
landschapsfotografie. Naast foto’s in kleur verschijnt er
steeds meer van haar werk in zwart-wit. Recent is zij met vrije
bewerking van haar foto’s. U kunt haar werk aantreffen op
exposities en in tijdschriften. Ook werkt zij regelmatig mee aan
kunst- en culturele projecten in haar wijk. Verder zendt zij werk
in naar buitenlandse fotosalons, die haar werk regelmatig accepteren
en in fotoboeken opnemen.
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
In 2009 heeft zij de 2e prijs gewonnen bij het Fotoconcours ‘De
Wijde Blik’. Hieruit volgde een mini-expositie in de Kunsthal
in Rotterdam. Van de Federation Internationale de l’Art Photographique
ontving zij in april 2013 de internationale onderscheiding voor
fotografie AFIAP.
Wilt u meer over haar fotowerk weten, bekijk dan haar website: home.kpn.nl/w.musters
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Silene van Waveren, (Utrecht, 1958), is keramisch
vormgever. Gevoel speelt een grote rol bij het ontwerpen van haar
beelden en omvat verschillende stijlen, maar is niet onder één
noemer te vangen. Zij wordt geïnspireerd door haar omgeving
en uit dit in haar dieren, elk met een eigenzinnig karakter, of
in mode: bijzondere kleding met creaties in diverse modestijlen,
accessoires, catwalkladies en Betties in keramiek. Daarnaast werkt
zij onderwerpen uit waar zij haar dieren of mensen in verwerkt én
ook werkt zij aan uiteenlopende objecten van ingetogen tot uitbundig.
Eigen gevoel, oneindig experimenteren en flexibiliteit, dat is haar
werkwijze. Zij gebruikt diverse glazuurtechnieken in één
object of/en engoben, oxides, pigmenten (body stains) én
ontdekt steeds weer nieuwe methoden. Ze werkt met oxiderend stoken.
Objecten vervaardigen met klei en andere materialen doet zij ook
graag, onder andere: touw, stof en glas.
Bezoek ook haar website: www.silenevanwaveren.nl
|
 |
 |
 |
|
|
 |
Van 3 november tot en met 7 december
2014 laten
Lilian Wessels en Hans Breeman hun werk zien in
Galerie Oostvogel
|
|
|
|
Hans Breeman woont en werkt in Rotterdam. Hij
heeft eerder met succes geëxposeerd in Galerie Oostvogel. Hans
Breeman is gespecialiseerd in maritieme aquarellen en olieverfschilderijen.
Als Rotterdammer is hij altijd geïnteresseerd in scheepvaart
en de Rotterdamse havens.
Zijn persoonlijke interesse gaat vooral uit naar de historische
Nederlandse en Engelse scheepvaart tussen 1900 tot heden.
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Hans Breeman werkt veel in opdracht van particulieren en eveneens
voor bedrijven die een band hebben met de maritieme wereld. Voor
meer informatie kijk op www.hansbreeman.nl
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Lilian Wessels (1958) geboren te Harderwijk groeit
op in een kunstzinnig milieu. Op jonge leeftijd zat ze vaak in het
atelier van haar opa. Hij was kapitein op de grote vaart en schilderde
scheepsportretten. In 1978 volgde Lilian een studie Art & Design
(sculptuur) in Engeland. Terug in Amsterdam deed ze een studie anatomie
voor de kunstenaar. Ze verhuisde naar Zoetermeer en volgde lessen
in o.a. portrettekenen/boetseren, beeldhouwen, keramisch vormgeven,
pottenbakken en fotografie. Nog steeds maakt ze bij dit centrum
met een groep kunstenaars gebruik van de werkplaats.
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Gaandeweg heeft ze een geheel eigen stijl ontwikkeld. Emotie in
haar beelden speelt een belangrijke rol. Zij stralen kracht uit,
maar ook kwetsbaarheid. Ze haalt haar inspiratie uit thema's zoals
de mens, dier, aarde en mystiek. Het Boeddhisme intrigeert haar
enorm, maar ook de Afrikaanse vrouw en haar cultuur. De mens in
al zijn facetten is een voortdurende inspiratie voor haar. Ze vindt
het belangrijk dat de combinatie van materialen in de portretten
elkaar versterkt. Dat is ook de kracht in haar werk. Kijk voor meer
informatie op www.lilianwessels.nl
|
 |
 |
|
|