Galerie Serruys

 
 
 

 

   Van 7 maart tot en met 26 april 2010 exposeren
Frederike Drop en Rianne Witteveen
hun werk in Galerie Serruys.

 


 
 
 

 

   Frederike Drop woont in Hilversum en werkt in de gezondheidszorg. Textiel loopt als een rode draad door haar leven, maar kantklossen fascineerde haar het meest. In 1990 heeft zij de Nederlandse Kant Opleiding (NKO) afgerond, bijna tien jaar les gegeven in deze techniek en onder meer deelgenomen aan twee museumprojecten ‘De museumcollectie als inspiratiebron’. Hierbij kwam zij bij toeval tot de ontdekking dat je ook met de lijmspuit ‘kant’ kunt maken. De onwillige lijm verdient nog meer experimenten, met toevoeging van andere materialen. Inspiratie haalt zij uit de natuur, geschiedenis en thema’s als afscheid, verdriet of boosheid. Naast de genoemde museumprojecten heeft zij ook deelgenomen aan enkele groepstentoonstellingen in o.m. Meppel.

 


 
 
 

 

 



Rianne Witteveen
houdt zich sinds 2000 voornamelijk bezig met grafisch werk. Daarin vindt zij de uitdaging van techniek en beeld. In het etsproces visualiseert zij gedachten en ervaringen . Zij zoekt steeds weer een andere weg om de mens in lijnvorm op de etsplaat aan te brengen. Met één lijn wil zij de mens neerzetten, als een geheel van lichaam en gevoel. De meeste menselijke figuren van haar hand bestaan dan ook uit één lijn. Rianne Witteveen maakt ook meer realistisch werk. Naast de etsen toont zij ook werk in andere technieken, Mono-Type en olieverf. Sinds 2003 heeft zij geregeld geëxposeerd in groepsverband en op kunstmarkten. In 2007 heeft zij haar eerste solotentoonstelling gehad, waarna er nog vele volgden. In 2008 heeft zij ook in Galerie Oostvogel in Rotterdam haar werk laten zien.

Kijk voor meer informatie op www.witteveen.demon.nl

 


 
 

  

   Van 2 mei tot en met 20 juni 2010 exposeren
Nancy Kroon en Jan Bakker
hun werk in Galerie Serruys.

 


 
 
 

 

   

Nancy Kroon wil in haar werk zowel kracht als gevoeligheid en beweging laten zien. Zachte maar ook sterke vormen die samenvloeien met strakke lijnen en zo een volledig zelfstandig karakter krijgen.

Zoals een verhaal of een mythe een dubbele bodem kan hebben, zó wil zij dat iets te raden of te zoeken blijft in haar kunst. Dat wil zij realiseren door in het schilderwerk weg te laten, te omhullen, te verbergen. Een beeld van schaduwen, schimmen, lijnen en vlekken die eeuwig door kunnen gaan, ook buiten het doek. Hierdoor laat zij menselijke vormen ontstaan, naakten die zich nooit helemaal bloot geven.

Zij exposeert de laatste jaren regelmatig in Griekenland.

Zie voor meer informatie ook www.kroonkunst.nl


 


 
 

 

 

   

Jan Bakker is al meer dan 50 jaar actief als kunstenaar. Zijn beelden en schilderijen zijn kunstwerken waarbij details ondergeschikt zijn aan het geheel. In Galerie Serruys toont hij kleine beelden in de vitrine. Voor de beelden gebruikt hij voornamelijk vijf materialen: staal, brons, cement, gietsteen, perspex. De keuze voor het materiaal vindt plaats tijdens het proces van de realisatie van het beeld, hij werkt niet vanuit het materiaal. Ontwerpen bij beelden is leuk. Je kunt experimenteren met ruimtelijkheid, bijvoorbeeld door het creëren van ruimtelijkheid met platte vlakken. De beelden en schilderijen die hij maakt tonen naar eigen zeggen eenzelfde handtekening. Als Bakker mensen uitbeeldt is het vaak meer een suggestie van mensen, dan een volledig gedetailleerde weergaven. Het totaal mag niet onderdoen voor de details. Waar de details bijhoren, daar moeten ze.

Kijk voor meer informatie op www.janbakkerart.nl

Hiernaast een schilderij van de hand van Nancy Kroon: waternimf

 

 


 
 
Galerie Oostvogel  

 

   Galerie Serruys verzorgt vanaf januari 2008 ook de exposities in Galerie Oostvogel, gevestigd in het Verpleeghuis Antonius IJsselmonde, Groene Tuin 1,
3078 KA Rotterdam

Van 14 maart tot en met 2 mei 2010 laten
Nelly Capelle en Johannes Karl G. Niedlich
hun werk zien in Galerie Oostvogel.


 
 
 

 

 

  Het werk van Johannes Karl G.Niedlich (Lunow an der Oder,1949) wordt op dit moment getoond in Galerie Serruys. Het zal ook te zien zijn in Galerie Oostvogel.
Johannes Karl G. Niedlich woont en werkt in Altlandsberg, een kleine plaats ten oosten van Berlijn. Na enkele studies heeft hij zich toegelegd op het tekenen. Vanaf 1978 heeft hij zo’n 70 boeken vormgegeven en geïllustreerd. Zeven van deze boeken zijn uitgeroepen tot de mooiste boeken van Oost en West Duitsland. In 1984 en 1989 is hij internationaal geëerd voor zijn illustraties en ontwerpen. Vanaf 1984 maakt hij naast illustraties ook vrij werk. Maar ook in het vrije werk zijn techniek en beeldtaal uit zijn rijke ervaring als illustrator herkenbaar. In Duitsland heeft hij in vrijwel alle grote steden exposities gehad. Ook buiten Duitsland heeft hij veel geëxposeerd, recent in Galerie Serruys.

Voor meer informatie kijk op www.niedlich.info

?br>

 


 
 
 

 

 

   

Nelly Capelle's (Zwijndrecht) liefde en keuze voor klei is al lange tijd bij haar aanwezig. Om het werken met klei op een meer persoonlijk niveau te brengen is zij de driejarige vakopleiding in Gouda gaan volgen.
Haar werk bestaat uit handgevormde keramische objecten die vaak een symbolische betekenis hebben. Zij maakt op zich zelf staande objecten, maar ook objecten die qua vorm en kleur een relatie met elkaar aangaan en zo groepen vormen. In veel van de objecten zijn menselijke vormen herkenbaar en met name vrouwelijke.
Zij heeft op veel plaatsen haar werk tentoongesteld in galeries en op kunstmarkten.




 
 

 

   Van 9 mei tot en met 27 juni 2010 laten
Daniël Tavenier en Ortrud Brandes
hun werk zien in Galerie Oostvogel.



 
 
 

 

   Daniël Tavenier (1964 / Katwijk) heeft zijn opleiding aan de kunstacademie van Den Haag (KABK) gevolgd en is afgestudeerd in 1987 in schilderen,tekenen en grafiek. De laatste tijd heeft hij zich toegelegd op het schilderen met oude technieken zoals eitempera. Ook zoekt hij via zijn werk meer interactie en contact met mensen. Daarvoor zoekt hij naar geschikte locaties en vindt deze vaker buiten de officiële galeries, die vaak voor veel mensen een wat te hoge drempel hebben. Om die reden heeft hij eerder het grote vierluik “de Levensboom” in Galerie Serruys in Antonius Binnenweg laten zien. Dit keer komt hij met een serie van 30 geschilderde illustraties op doek die een modern sprookje verbeelden. In de expositie kun je de schilderijen bekijken en tegelijkertijd een (verkorte) versie van het verhaal lezen. Het sprookje voor volwassenen is geschreven door Janna Beek en uitgegeven.

Kijk ook op www.dtavenier.com


 


 
 
 

 

 

Ortrud Brandes (1959/Hannover) woont al jaren in Nederland en is eerst en vooral dichter, in Duits, Engels en Nederlands. Soms zoekt de creativiteit andere wegen en sinds enkele jaren schildert ze, experimenteert met taarten en maakt gehaakte tasjes. Zij schrijft met woorden in zoet, in verf en in draad. De handgemaakte tassen, stola’s, sjaals en petten zijn veel meer dan accessoires. De persoon die het item gaat dragen dienst als inspiratiebron voor Ortrud Brandes. Ze pakt de dingen in, maakt het licht met een tegendraadse, vooral zachte verpakking die de oorspronkelijke functie relativeert.