 |
|
|
 |
|
|
|
|
De lopende expositie is van 11 januari tot en met 1 maart 2015.
Vijf leden van de Artcoalitie 2014 laten dan hun werk zien:
Gryts Lootsma, Ineke Tesselaar,
Marijke Uitenbroek, Leidy van Leeuwen en
Marjolein Maitinu,
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Artcoalitie 2014 is een groep van tien kunstenaars
die elkaar in de jaren negentig hebben leren kennen op de Koninklijke
Academie voor Beeldende Kunst te Den Haag. Zij verklaren zelf:
“Wij herkennen instinctief de waarde van kunst en de waardevolle
betekenis van het zelf creëren. Met gelijkgestemden willen
wij betrokken zijn bij kunstuitingen van elkaar en van de wereld
om ons heen. We hebben elkaar nooit losgelaten sinds de start van
onze opleiding aan de KABK Den Haag eind jaren negentig. Beeldende
kunst verbindt ons tot een groep en deze verklaring vat kort samen
waartoe we ons verbinden zodat de vluchtigheid van alle dag ons
niet uiteen waait.” (www.artcoalitie2014.com)
Hiernaast een werk van Ineke Tesselaar
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Gryts Lootsma
Sieraden (upcycling) maak ik van natuurlijk materiaal: zaden, pitten
en schelpen van o.a. het Scheveningse strand. Dit combineer ik met
oude knopen, rubber, hout, fluweel, metaal, zoetwaterparels, glas-
en keramiekkralen. In de samenstelling zoek ik naar tegenstellingen
als hard en zacht in kleur, vorm of materiaal. De ringen, halssieraden,
broches en manchetknopen kenmerken duurzaamheid en evolutie van
retro en ander gebruiksmateriaal. Zie ook www.grytslootsma.com
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Marjolein Maitimu
Mijn werk bestaat voornamelijk uit digitale schetsen en schilderijen.
Ik tracht greep te krijgen op gebeurtenissen, die nauwelijks vast
te leggen zijn. In het werk dat ik hier laat zien, zijn stilgezette
patronen van slecht ontvangen Tv zenders de basis. In beweging lijken
deze ruis- of sneeuwbeelden een enorme chaos van stippen en strepen.
Eenmaal stilgezet vormen ze de meest prachtige beelden, waarin goed
geordende patronen en structuren waar te nemen zijn. Zie ook www.maitilinart.com
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Marijke Uittenbroek
Zappend van smartphone naar computer, van stofzuigen naar teksten
schrijven, schilder ik mijn werkelijkheid van computerspel tot bos,
van alien tot tuinkabouter, van hart tot darmkanaal. Ik wil werken
maken met de uitstraling van serieuze kunstwerken in de traditionele
zin, daarom is alles tot in het kleinste detail afgewerkt, maar
waarvan de voorstelling, vol zeer persoonlijke symbolen en/of in
een afstandelijke computerachtige kunstmatigheid, die serieusheid
in het absurde trekt. Kijk ook op profiles.google.com/mubk3012
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Ineke Tesselaar
In mijn werk komen veel Delftsblauwe afbeeldingen voor, je vindt
ze in vazen en als onderdeel van veelkleurige doeken geënt
op onze multiculturele samenleving. Er zijn ook scherven, die zijn
terug te voeren op mijn teleurstelling op reacties van de mens in
onze samenleving op minderheidsgroeperingen.
Ik ben me ervan bewust dat mijn werk reacties en soms teleurstelling
oproept bij de beschouwer, maar dat vind ik mooi, is dat niet juist
waar het in kunst om gaat? Zie ook www.ineketesselaar.nl
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Leidy van Leeuwen
Verlies en verdriet en het verlangen en de eenzaamheid die daaruit
voortkomt houden mij bezig in de kunst. Ik probeer in mijn tekeningen
en schilderijen beelden te vangen die deze gevoelens bij mij oproepen.
Wie kent ze niet? De eenzame huizen in het landschap, de verlaten
fabrieken en nutteloos geworden torens? Ik zie niet alleen het verlies
maar ook troost in dit verval. Ik hoop met mijn beelden iets van
die troost door te geven. Zie ook www.leidyvanleeuwen.nl
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
In Galerie Serruys is van 8 maart tot en met 3 mei 2015
werk te zien van de gezusters Pam & Lilian Wessels
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Lilian Wessels groeide op in een kunstzinnig milieu.
In 1978 volgde ze een studie Art & Design/sculpture op het Padworth
College in Engeland. Terug in Nederland deed ze een studie anatomie
voor de kunstenaar.
Daarna gaf Lilian een aantal jaren lessen in keramisch handvormen.
In 2001 sloot ze zich aan bij het ‘Centrum voor Kunst &
Cultuur’ in Zoetermeer. Daar volgde ze lessen in portrettekenen,
boetseren, beeldhouwen, keramisch vormgeven, pottenbakken en fotografie.
Zij is aangesloten bij het kunstenaars collectief Terra Art Projects
te Zoetermeer.
Lilian maakt o.a. portretten van keramiek. Haar werk ontwikkeld
zich nog steeds. Nieuwe inspiratievormen, nieuwe technieken en gebruik
van andere materialen vormen als het ware een ontdekkingsreis waarvan
het einde nog niet in zicht is.
Lilian: ‘Om Afrika te kunnen begrijpen moet je met nieuwe
oren kunnen horen en met nieuwe ogen kunnen zien. Het is een schitterend
continent, waar veel liefde, strijd en verdriet heerst. Het zijn
beelden die warmte en intimiteit uitstralen’.
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Maar ook oude pelgrimsroutes, gebedsvlaggen en kloosters fascineren
Lilian. China en Tibet geven haar volop inspiratie, Chinese wijsgeren,
pelgrims, monniken en Boeddha’s vaak met hun karakteristieke
gezichten verwerkt ze in haar keramische beelden. Kijk voor meer
op
www.lilianwessels.nl
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Pam Wessels heeft aan de Amsterdamse Hogeschool
voor de Kunsten te Amsterdam gestudeerd en is sindsdien werkzaam
als docente Beeldende Vorming. 10 jaar heeft zij les gegeven aan
leerlingen havo/vwo met het profiel Kunst. Excursies naar musea
zoals het Boymans van Beuningen en het Groninger museum, het Rijksmuseum
en het Kröller-Müller zijn daarbij een belangrijk onderdeel.
Het doel van haar vak als docente Beeldende Vorming is het begeleiden
en uitdenken van concepten. Voor diverse toneelgezelschappen, heeft
Pam Wessels het decorontwerp getekend en de uitvoering begeleid.
Deze stukken werden o.a. opgevoerd in theater De Vest en bij Provadja
in Alkmaar. Momenteel is zij werkzaam bij Crejat (www.crejat.nl)
in deeltijd kunnen volwassenen daar een academische opleiding volgen,
maar ook losse workshops op het gebied van kunst.
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Het autonome werk van Pam Wessels bestaat uit viltprojecten met
een poëtische lading. Het gehele proces van maken is een belangrijk
onderdeel van haar werk. De schoonheid van de ruwe wol tot aan het
uiteindelijke viltobject. Portretkunst behoort ook tot haar werkzaamheden,
zij werkt ook in opdracht.
|
 |
 |
 |
|
|
 |
Galerie Serruys verzorgt geregeld
exposities in Galerie Oostvogel. U vindt
het in
Laurens Antonius IJsselmonde,
Groene Tuin 1, 3078KA Rotterdam.
De lopende expositie is van 18 januari
tot en met 8 maart 2015.
Er is dan werk te zien van Jan Barendrecht
en Jaap en Hetty Vrijland.
|
|
|
|
Jaap en Hetty Vrijland, een kunstenaarsechtpaar
uit Puttershoek, maken objecten en sieraden van glas. Begin 2004
zijn zij in de ban geraakt van ‘glas’. Na een begincursus
op de Berckepoort in Dordrecht zijn ze zich verder gaan ontwikkelen
in met name de techniek van het fusen. Het werken met glas vergt
echter ook een gedegen technische ondergrond. Ze hebben daarom verschillende
opleidingen van Nederlandse en internationale docenten gevolgd (onder
andere bij de bekende Jan-Hein van Stiphout in Tilburg). Het echtpaar
houdt van het experiment en ontwikkelt regelmatig nieuwe dingen.
Zij laten hun werk op vele plaatsen zien, o.m. op kunstmarkten
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Jan Barendrecht is een vrijetijdsfotograaf met
50 jaar ervaring. Zijn kunst-gerelateerde opleiding deed hij begin
zestiger jaren aan de glasschool van de Kristalunie te Leerdam,
waar hij opgeleid werd tot glasmaker. Ontwerpers als Copier, Meydam
en Thomassen waren de eersten die hem leerden, anders naar de wereld
om zich heen te kijken en opgedane indrukken vast te leggen in beelden.
Vanaf het begin boeit het hem om eenmalige, bijzondere momenten,
uitdrukkingen en emoties vast te leggen.
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Daarnaast is hij zich o.a. gaan richten op stadsbeelden, situaties
en vormen, die vaak anders lijken dan de werkelijkheid. Zowel beweging
als verstilling dagen uit tot het vastleggen van wat hij daarin
ziet. Daarbij is de aanwezigheid van licht, of het ontbreken daarvan,
een bepalende factor. Veel van het fotowerk dat u hier ziet, is
gemaakt in Rotterdam. Ook kunt u zijn fotowerk zien op zijn facebook-pagina;
via Google bereikbaar met: janbarendrecht.fotowerk/facebook
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Van 15 maart tot en met 10 mei 2015 laten
Joke Vonk Schot en Ineke Haaksema hun werk zien in Galerie Oostvogel.
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Joke Vonk is in 1955 geboren in Rotterdam en woont
sinds 1982 in Ridderkerk.
Zij heeft een opleiding als plateelschilderes gehad bij de Porceleyne
Fles in Delft.
Later is zij in de zorg gaan werken, maar in haar vrije tijd heeft
zij diverse cursussen gevolgd op teken-en schildergebied. Momenteel
volgt zij nog een cursus portret- en modeltekenen en -schilderen
in Barendrecht met Sylvie Overheul als docente. Eerder docenten
waren o.a. Gijs Voskuil, Helene Zielstra, Ferdinand Sikken en vele
jaren Jan de Grauw.
Binnen deze expositie zullen tekeningen en schilderijen te zien
zijn, die op Afrika geïnspireerd zijn.
Tijdens 3 teken en schilderreizen naar Gambia en Senegal (2007,
2009, 2012), zijn enkele werken ontstaan. Maar de meeste werken
zijn gemaakt n.a.v. foto’s, die tijdens die reizen gemaakt
zijn.
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Deze collectie bevat pastel en potloodtekeningen, schilderijen
in olieverf en inktschetsen.
De mens staat centraal in het werk, maar er worden ook enkele landschappen
getoond.
Delen van deze collectie, zijn de afgelopen jaren te zien geweest
in exposities binnen Ridderkerk.
Dit waren het Gemeentehuis, de Oudheidkamer en woonzorgcentrum Reyerheem.
Ook tijdens de evenementen van de kunstroute Ridderkerk waren de
werken te bezichtigen.
Met ander werk heeft zij eerder in Rotterdam, Barendrecht en Capelle
a/d IJssel geëxposeerd. Kijk ook op
jokevonk.nl
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Ineke Haaksema woont en werkt in Ridderkerk.
Al vele jaren maakt zij poppen van zelf hardende klei. Zij zocht
meer uitdaging en dat heeft zij gevonden in porselein Zij boetseert
dat met de hand en nadat ze gebakken zijn op 1260 graden, verft
zij de beelden met olieverf. Zij vindt het leuk om haar fantasie
de vrije loop te laten en iets geks met haar poppen te doen.
Haar werk van keramiek zijn handvormen, dat kan van alles zijn:
vogels, mensfiguren, bloemen, vazen en objecten, wel of niet geglazuurd.
Ook in klei leeft zij haar fantasie uit.
Zij heeft een aantal keren geëxposeerd in de Oudheidkamer in
Ridderkerk.
|
 |
 |
|
|