|
|
Annelies Landsman
Belangrijk in Annelies Landsman haar werk is het gebruik van motieven. Zij gebruikt terugkerende motieven die in hun bijzondere samenhang lijken te verwijzen naar een dieperliggende betekenis. Zij werkt vooral met prettige, duidelijk herkenbare motieven, vormen en kleuren die verlokken een surrealistische wereld te betreden, een wereld die minder prettig en duidelijk is en eerder onbestemd. Zij wil in haar werk geen boodschap uitdragen, maar het gaat haar om het verwijzen naar dagelijkse ervaringen zoals onvermogen, verval, ziekte en onrecht. Haar werk refereert aan ontluistering, chaos en orde, angst, vergankelijkheid, verlies en eenzaamheid: universele en dagelijkse menselijke ervaringen.
Tijdens deze tentoonstelling laat zij werk zien uit haar eerste serie onder de titel: 18. Waarom deze titel? 18 is het hoofdstuk in Openbaringen in de Bijbel waarin de val van Babylon wordt besproken. De titels van de schilderijen verwijzen hier naar. De zijkanten van de doeken uit deze serie zijn mee geschilderd om daarmee de oneindigheid aan te geven. Het proces gaat verder dan het doek zelf. De gebeurtenissen zijn oneindig, alleen wat wij waarnemen is eindig. Daardoor is er ook hoop; de wegen gaan alle kanten uit, er is een uitweg; ook de zaden ( bollen) op het doek, die soms vernietigende proporties aannemen, zijn voorwaarden voor nieuw leven, voor een toekomst.
|